Τετάρτη 21 Αυγούστου 2013

υπαρ... Ομηρική λέξη σημαίνει όραμα

υπαρ...Ομηρική λέξη σημαίνει όραμα

χωρίς σχόλιαΑστυδάμεια Ιπποδάμειας | 14/8/2013 23:04

... Η ουσία της ύπαρξης ... Τα τέσσερα πρώτα γράμματα ... του υπάρχω..

Η ιστορία τη μόνη ερώτηση που δεν κάνει είναι "αν ...
Κι αυτό γιατί δεν έχει απάντηση..
Δεν υπάρχει απάντηση στο ... αν δεν γινόταν αυτή η κίνηση τότε ο ρους θα ήταν διαφορετικός..
Δεν κινήθηκε δηλαδή, ποτέ υποθετικά..
Γι αυτό και το παρόν ,το εκάστοτε παρόν είναι ακωδικοποίητο ...
Αν δεν είχε δολοφονηθεί ο Καποδίστριας ....
Και ας αφήσουμε τους Μαυρομιχαλαίους που απλά ήταν το χέρι του γαλλικού παρακράτους..
Γιατι μη φανταστείς το παρακράτος σαν ελληνική εφεύρεση ...
Αν δεν ειχε ακολουθηθεί κατά γράμμα η παρότρυνση του Αδαμάντιου Κοραή ...
Στήστε ένα κράτος κατα τα γαλλικά η ευρωπαικά πρότυπα ...
Αν ...αν
Και βρίσκεσαι εσύ τώρα να πρέπει να επανεφεύρεις το βασικότερο, τις ένοιες ...
Και η πρώτη είναι ο ελληνισμός ...

Η ελληνικότητα λοιπόν και ο Ελληνισμός δεν έχει να κάνει τίποτα με κράτη και θεσμούς ...
Ο Ελληνισμός είναι πρόταση ....Πρόταση  πολιτισμού
Το ότι έχει επιζήσει τρεισήμιση χιλιάδες χρόνια  το οφείλει καταρχήν σε ένα πολύ βασικό παραγοντα που λέγεται γλώσσα και στον δεύτερο που δεν εχει πολυαναφερθεί που είναι ο μη περιορισμός του σε σύνορα ...
Μόλις τον κλείσεις σε όρια και σύνορα αρρωσταίνει ...
Οταν αναπτύχθηκε στο μάξιμουμ ήταν στις κοινότητες, όχι στα κράτη ... Μεγαλούργησε σε μικρές κοινωνιες και επανεισήχθη στην έδρα ...
Τι με πιασε;
Είναι οι λύσεις που με απασχολουν όπως φανταζομαι όλους μας ...Δεν με ενδιαφέρουν καθόλου πια οι διαγνώσεις και οι διαπιστώσεις τόχω δηλώσει εδώ και πολύ καιρό..Οι λύσεις είναι το θέμα μου και αυτές δεν έβλεπα ...
Εκεί άρχισα να πηγαίνω πρός τα πίσω για να βρώ που τελικά είναι το σημείο που χάθηκαν ....Ναι, σίγουρα οι κακές πολιτικές, ηγεσίες,συγκυρίες και λάθη..Αλλά το πρόβλημα είναι αλλού ...
Δηλαδή, τι είναι αυτό που έκανε να επιζήσει αυτή η πρόταση στους αιώνες και μετα από λυσσαλέους διωγμούς και κυνηγητά..

Μιλούσα με  μια φίλη αρχαιολόγο και μου ανέφερε ότι στις περιορισμενης εμβέλειας ανασκαφές που γίνονται και ειδικά στην Αθήνα για πολυ συγκεκριμένους λόγους γνωστούς στους ειδήμονες ... Αυτο που εχει παρατηρηθει είναι ότι οι ιδωτικοι χώροι των κατοίκων της πόλης δεν είχαν σχεδόν καμμια πολυτέλεια..Σε αντίθεση με τους χώρους τους κοινούς..Δηλαδη οι χώροι συγκέντρωσης του πλήθους ήταν οτι μεγαλοπρεπέστερο υπάρχει ...Οι Αγορές οι Ναοί και γενικά οι χώροι που δημιουργουνται "σχέσεις"είναι οι χώροι που λάμπουν ...Είναι οι χώροι που διέπονται από τον έρωτα ...Να η διαφορά μεταξύ Κρόνιων και Ολύμπιων.. Οι πρώτοι καταστρατηγούν τη φαντασία και τις σχέσεις στο όνομα της Ανάγκης..
Οι δεύτεροι προσαρμόζουν την Ανάγκη στο ...θέλω
Δεν με νοιάζει αν μόνος μου περνάω ταπεινά, μαζί θέλω να ταξιδεύουμε στην Τέχνη και στη Φιλοσοφία ...
Να η διαφορά μου με τους απ@γονους του Καρλομάγνου ...
Στον Ελληνισμό το "εγώ" γινεται "εμείς" και για να γινει Εμεις κάποια πράγματα παραχωρεί ..
Ακριβώς όπως στον έρωτα ...
Μέσα από το εγώ του άλλου ανακαλυπτεις τις δικές σου διαδρομές..
Και του παραχωρείς εσένα για να δεις το "μαζί"..
Οταν λοιπόν μου κατασκευάζεις ένα κράτος που δεν στηρίζεται στις σχέσεις, αλλά σε μόνο απρόσωπες προτεσταντικές προκατ δημοκρατίες, είναι φανερό ότι μου το κάνεις εχθρό ....Και ακριβώς αυτό συμβαινει με τη διάσταση κράτους λαού  που υπάρχει πάντα απο την ιδρυσή του ...
Δηλαδή ένας πρωθυπουργός που βάσει Συντάγματος αποφασίζει για όλα μόνος του ...
Η χειρότερη μορφή ξενόφερτης φεουδαρχίας ...

Ο Ελληνας λοιπόν, δεν θα μπορούσε ποτέ νάχει καλη σχέση με την ένοια κράτους, από τη γένεση της και από τη στιγμή που βάρβαροι βαυαροί τόκοψαν και τόραψαν στα μέτρα τους ...Το βάρβαροι δεν το λεω εγ` ...
Χαρακτηριζεται έτσι η κάθοδος τους ,από τη μοναδική πραγματική Αυτοκρατορία  της Ιστορίας τη Ρωμαική ...
Τι έπαθα Δευτεριάτικο λες εσύ ...Και να μη σου δώσω δίκιο; ...Οχι θα στο δώσω..
Λοιπόν εγώ η μη οπαδός της αισοδοξοηλίθιας πλευράς της ζωής ...
Δηλαδή του χαμογελάτε όλα ειναι καλά ..Είμαι πολύ ήσυχη αυτή τη στιγμη απο την αναγνώριση της απόγνωσης και της απελπισίας ... Γιατι με γυρναει στην πηγή ...Και η πηγή δεν αποκαλειται ούτε αλληλεγγύη ουτε φιλανθρωπία από τους Ελληνες αποκαλειται ανταλλαγή ...
Ανταλλαγή σε όλα τα επίπεδα ....
Και περισσότερο απόλα ξαναχτίζει τη βάση, τις σχέσεις ...

Δε φοβάμαι για τον Ελληνισμό γιατί οι Αλεξανδρειες, οι Αντιόχειες και οι Καππαδοκίες γεννήθηκαν εκτός ...Ετσι θα ξαναγενηθούν ...
Κατάπιε το βάρβαρο  "μπορώ" με κάθε κόστος, που απευθύνθηκε στην πλέον αρχέγονη κατάσταση του ζώου, "το εγώ" όλη τη μαγεία του "εμείς" ...
Και δεν μπορούσε να γίνει διαφορετικά, όταν ξυπνάς ένστικτα ...
Γι αυτό λέω ότι είμαι ήσυχη γιατί γιά να επιβιώσει το είδος ,πρέπει αναγκαστικά να θυμηθεί την κοινωνία ....
Να κοινωνήσει τις ιδέες του και όχι τη society ...που θα πει ένωση για το χρήσιμο ...Και είναι ακριβώς η ίδια λέξη με την  εταιρεία ...
Δεν επιβι`νεις εταιρικά ... Στην κοινωνία επιβιώνεις ...
Ας αρχίσουμε να λέμε καλημέρες ...
Ας ξαναβρούμε τις μικρές κοινωνίες μας και να κάνουμε, κρυφά σχολειά..
Είχα γράψει κάποτε οτι η Δημοκρατία, δεν έχει να κάνει τίποτα με τη res pubblica.. Γιατι η Δημοκρατία είναι η πιό ερωτική διαδικασία ...
Είναι σου παραχωρώ γιατί θελω νάσαι δίπλα μου ...
Οχι σου παίρνω για να κατασκευάσουμε.. Δεν κάνεις αναλήψεις στον έρωτα καταθέσεις κάνεις ...
Χρειάζονται πολλοί αιώνες Ιστορίας και Πολιτισμού για να μπορέσεις να φτάσεις στο νεραντζακι γλυκό του κουταλιού ...
Ειχε πει ο Ζήσιμος Λορεντζάτος ...Και πιστεύω ότι δεν υπάρχει καλύτερη απόδοση ενός πολιτισμού που στηρίζεται ...στις σχέσεις 
NGHINI


Τρίτη 20 Αυγούστου 2013

ΓΡΑΜΜΑ ΣΤΟΝ ΚΑΤΩ ΚΟΣΜΟ 9-11-2001 - "ΜΗ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΜΑΝΑ !!!"

( Από την  στήλη  "Γράμμα  στον  Κάτω  Κόσμο", εφημερίδα "Γορτυνία")   9-11-2001


                                              ΜΗ  ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ , ΜΑΝΑ !!!

             Πήρα, μάνα, το γράμμα σου και χάρηκα  για κείνα  που  μου γράφεις.
Χάρηκα  που  ο  'Αγιος  Πέτρος  είναι  αδιαπραγμάτευτος  με  τους διαπλεκόμενους
και  τα  αρπαχτικά  της  εποχής  μας.  Μου  γράφεις, πως  με  λαχτάρα  καρτερείς νέα
από τη Γορτυνία  και  θέλω  να  σε  διαβεβαιώσω  πως  και μεις  με  την  ίδια λαχτάρα
καρτερούμε  τα  δικά  σας  νέα.
           Πολλοί  φίλοι  μου, μου  ζητάνε  να  μεσολαβήσω  να  ενδιαφερθείς  και  για
εκείνους, όταν  θά  'ρθει  η  ώρα  να  μας  υποδεχτείτε.
           Θέλω να  σου  γράψω  πολλά, συμβαίνουν  όμως τόσα  γεγονότα  που δεν προ-
λαβαίνω  να  ξεχωρίσω  τα  σημαντικά  από  τα  σημαντικώτερα.
           Σήμερα  που  σου  γράφω  μάνα, ύστερα  από  μια  δυνατή  βροχή, η  Αττική
έγινε  μιά  απέραντη  λίμνη. Δρόμοι, σπίτια, αυτοκίνητα…, καταστραφήκαν  και τρείς
άνθρωποι  έχασαν  τη  ζωή  τους.  Δε  φταίει  όμως  κανείς.., αυτά  συμβαίνουν -λένε-
στις  δημοκρατίες. Τα  έργα  είναι  μακροχρόνια.  Έκανε  την  προμελέτη  η  Ν.Δ.,
έκανε  την οριστική  το ΠΑΣΟΚ και οι εργολάβοι εκτέλεσαν  τα  έργα. Ποιός  φταίει;
Εμείς, μάνα, φταίμε.  Εμείς  που  επιλέγουμε  όσους  μας  κυβερνάνε  κι  έχουμε  για
κυβερνήτες  αυτούς  που  μας  αξίζουνε.
           4/11/2001  έγιναν  τα  εγκαίνια  της  Λίμνης  του  Λαλιώτη  στη  Μαλακάσα,
παρουσία  του Γ.Γραμματέα  της  Δημόσιας  Τάξης  και  του  αρχηγού  της  Πυρο-
σβεστικής. Ενας νεκρός, ένας αγνοούμενος και  χιλιάδες εκδρομείς  εγκλωβισμένοι
ζητωκραυγάζανε : << Ήσουν  και  θα  είσαι , ο  πρωθυπουργός >> !!!
           Σφερδάκλια  γιόμισε  το  άγαλμα  του  Δεληγιάννη  στα  Λαγκάδια  και  ο
Ρέππας, μόνος μές στον  'Αγιο Βασίλη, στις 23 Σεπτέμβρη, καρτέρηγε  τον  Δήμαρχο,
για  να  γιορτάσουν  μαζί  τα  180 χρόνια  της  απελευθέρωσης  της Τριπολιτσάς.
           Στους  ουρανούς  φτεράκιξε  ο  αρχιμανδρίτης  Γρηγόρης  Λίχας ( από την
Ελάτη )  με  τους  αετούς  του  τον  Οκτώβρη,  καλώντας  τα  "σκουλήκια" που  βολο-
δέρνουνε  στη  λάσπη,  να  τον  ακολουθήσουν  στον  δρόμο  του  Θεού.
           Στα  γράφω,  μάνα,  λιγόλογα,  για  να  σου  γράψω  πολλά.
Στις  30/11 και 9/12/2001  στο  θέατρο "ΟΛΥΜΠΙΑ"στη Λυρική  Σκηνή,  θα  κελαϊ-
δήσουν - γράφει  η  "Γορτυνία"- τ' αηδόνια  του  ανεπανάληπτου  ΚΩΣΤΑ  ΣΦΥΡΗ,
από  το  Βαλτεσινίκο.
           Χαιρετισμούς  και  συγχαρητήρια, μάνα,  στον φίλο μου τον  παπα-Γιάννη τον
Λαμπρόπουλο, για  τον  γάμο της  αγαπημένης του κόρης, της Βασούλας, που έγινε
στις  27  του  Οκτώβρη.
           Σε  κούρασα, μάνα, μα δέ  ξέρεις  πόσο  χαίρομαι  όταν  σου  γράφω γράμμα !
Είσαι η μόνη  συνεπής στην  αλληλογραφία. Εδώ  στον  πάνω  κόσμο γράφω παντού.
Σε  αρχές, άρχοντες  και  αρχόντισσες,  μα  απάντηση  δεν  παίρνω  και  χάρη  στα
γράμματά  μας, μάνα, δεν  σκιάζουμαι  το  Χάρο.  Καρφάκι  Δε  μου  καίγεται. Τον
καρτερώ  σά  φίλο,  γιατι  δεν  θα  του  δώσω  τη  χαρά  ποτέ  να  με  τρομάξει.
Αρκεί  να  φύγω  μάνα  ορθός,  για  να  μη  δώ  κανέναν  να  βαρυγγομά  για  μένα.
Γιατι και γώ, όπως εσύ το ξέρεις, ποτέ  δε βαρυγγόμισα  για ξένους και δικούς μου.
           Τον  Οκτώβριο  μάνα, έγιναν  στο Ολυμπιακό  Στάδιο, οι  Πανελλήνιοι  Σοσια-
λιστικοί  Αγώνες,  προκειμένου  να  συγκεντρωθούν  χρήματα  για  την  αναπαλαίωση
της  κυβέρνησης.  Σάρωσε, μάνα, η Αρκαδία  και  συγκέντρωσε  23.970  βαθμούς.
           Πρώτα  τα  Δολιανά  με  τον  Λαλιώτη  και  3740 βαθμούς. Δεύτερη  η  Αλωνί-
σταινα  με  τον  Αυγερινό  και  2472.  Τρίτο  το  Λεωνίδιο  με  τον  Ρέππα  με  2468
και  τον  Τσουκάτο  με  2190.  Τέταρτοι  οι  Παραλογγοί  με  τον  Πολυζωγόπουλο
και  2448.  Πέμπτη  η  Στεμνίτσα  με  τον  Αλευρά  και  2143.  Έκτα  τα  Λαγκάδια
με  2  αθλητές. Τον  Γείτονα  με  1939  και  τον  Δασκαλάκη  με  1567.  Έβδομη  η
Μυγδαλιά  με  τον  βετεράνο  Βαγγέλη  Γιαννόπουλο  και  1886.  Όγδοο  το  Αρτεμί-
σιο  με  τον  Σπυρόπουλο  και 1648.  Και  τέλος, ένατη  η  Κερπινή  με  τον  Ζαφειρό-
πουλο  και  1469  βαθμούς.
           Κι  έτσι έγινε, μάνα, η  αναπαλαίωση,  με  παλιά  βέβαια  υλικά, εκτός από τα
επτά  καινούργια  μπαλαντέρ που προστέθηκαν  μαζί  με  τη "Σελήνη", που ανέλαβε
τον  Οργανισμό  Εθελοντών  Ολυμπιακών  Αγώνων.
           Για  τον  δήμαρχό μας  Δημ.Αβραμόπουλο, δεν  θα  σου  γράψω  τίποτα, γιατί
είναι  λίγο μπερδεμένος.  Μετά  από  τις  ταυτότητες,  σειρά  έχουν  τώρα  οι  μητρο-
πολιτικοί  δήμοι  και  δεν  έχουμε  καταλάβει  τελικά  τί  ονειρεύεται, τί  σκέφτεται,
τί  επιθυμεί  και  τί  θα  κάνει.
           Τέλος, μάνα, θα  σου  πώ  κάτι  που  είδα  και  άκουσα  χτές  στο  κονάκι  τής
Βουλίτσας  και  σπάραξε  η  καρδούλα  μου.
           Είδα, μάνα, τους βασανισμένους  τριακόσιους  βουλευτάς μας να  παρακαλούν
γονατιστοί  τον  πρόεδρό  τους, να  αυξήσει  τον  μισθό  τους. Δεκαπέντε  και είκοσι
ώρες  την  ημέρα  δουλεύουν  για  να  βγάλουν  τα  προς  το  ζήν.  Δάκρυσα,  μάνα,
όταν  άκουσα  τον  γιατρό  τον  Γιακουμάτο, να  δηλώνει  οργισμένος  πως  πληρώνει
ενοίκιο  στο  πολιτικό  του  γραφείο, στο  ιατρείο,  στα  σχολεία  και  δεν  του  μένει
τίποτα !  Μόνο  350 χιλιάρικα  του  μένουν - είπε - για  να  ζήσει !
           Εγώ νόμιζα, μάνα, ότι οι  βουλευτές μας δεν  πληρώνουν  ενοίκια  και σχολεία.
ΟΠΩΣ  ΕΜΕΙΣ  ΠΟΥ  ΤΑ  ΕΧΟΥΜΕ  ΟΛΑ  ΤΣΑΜΠΑ !!!
           << Τί  κοστίζει  στον  Έλληνα  φορολογούμενο  η  Βουλή ; >>, είπε  ο Δασκα-
λάκης, << Δυό  δραχμές  και  δέκα  λεπτά  την  ημέρα. Είναι  πολλά ; >>
Ένα λεωφορειάκι, ζήτησε ο στρατηγός βουλευτής  Σπυριούνης  να τον πηγαινοφέρνει
στο "Ελ  Βενιζέλος".  << Πώς  να  ενδιαφερθούμε  για  τις  ανάγκες  του  κόσμου >>
είπε  ο  Φοίβος  Ιωαννίδης,  << όταν  εμείς  έχουμε  δικές  μας  ανάγκες ; Και  αυτό
κύριε  πρόεδρε, δεν  είναι  δικό  μου, το  είχε  πεί  ο  Πλούταρχος ! >>. Και  έκλεισε
μάνα  ο  καταβεβλημένος  Καλατζής,  λέγοντας  κατασυγκινημένος :   
           << Κύριε  πρόεδρε,  βελτιώστε  την  αξιοπρέπειά  μας >> !!!
Αμέσως  μετά, μάνα, ομόφωνα  όλοι  οι  βουλευτές  ψήφισαν  την  αύξηση  του  εισο-
δήματός  τους  και….  κατάκοποι  φύγανε  για  τα  σπίτια  τους…
            Τώρα, μη  με  ρωτήσεις, μάνα, το  πώς  ζούνε  οι  500 χιλιάδες  άνεργοι, οι
μισθωτοί  των  150 χιλιάδων,  οι  συνταξιούχοι  των  80 και  οι  αγρότες  των  40.
Τα  πράματα,  μάνα,  στον  τόπο  μας,  δεν  άλλαξαν  πολύ. Χάθηκαν  και οι  ηγέτες.
Σήμερα  έχουμε  αρχηγίσκους  και  αρχηγούς.  Να  φανταστείς, στις  11  του  Σεπτέμ-
βρη  που  γκρέμισαν  τα  "λεβεντόπαιδα" τους  πύργους  στη  Ν. Υόρκη,  βρισκόταν
ο  Κωστάκης  της  ΝούΔού  στη  Βοστώνη  κι  ενώ  του  δόθηκε  η  μεγάλη  ευκαιρία
αφού  απαγορεύτηκαν  οι  πτήσεις,  να  πεταχτεί  στη  Ν.Υόρκη  και  να  σταθεί δίπλα
στο  πένθος  των  ομογενών  και  των  Αμερικανών  και  να  προβληθεί  η  χώρα  μας
σε  όλο  τον  κόσμο,  κούρνιασε  ο  αθεόφοβος  στον  τόπο  που  βρισκόταν. Λές  και
είχε  πάει  στη  Κάπελη  για  ξύλα….
            Και  θα  μου  πείς  τώρα, μάνα, γιατί  παραπονιέμαι, αφού  εμείς  ελεύθερα
επιλέγουμε  και  τους  τριακόσιους.  Δεν  παραπονιέμαι, γιατι  έχουμε  εκείνους  που
αξίζουμε.  Εμείς, μάνα, μοιάζουμε  με  την  πόρνη, που  ενώ  ο  προαγωγός  της  την
εκδίδει,  τη  δέρνει  και  της  παίρνει  τα  λεφτά,  αυτή  τον  αγαπάει  και  τον  κλαμα-
ρώνει,  γιατι - λέει - νοιώθει  ασφαλής ! 
            Μή  χειρότερα ,  μάνα !!!   

                                                                                   +Διονύσης  Δουζένης

                                                                                       Καρδαριτσιώτης 
                                                                                          (1935-2010)                      

Δευτέρα 19 Αυγούστου 2013

Ο κόσμος χειροκρότησε,όχι εμένα..την ΕΛΛΑΔΑ!! Κι οι φύλακες το κεφάλι στο πάτωμα!

Ο κόσμος χειροκρότησε,όχι εμένα..την ΕΛΛΑΔΑ!!Κι οι φύλακες το κεφάλι στο πάτωμα!

χωρίς σχόλιαΠλάτων Πισατίδης | 18/8/2013 23:58

Απο:Konstantina Michailidou. Θέλω να σας διηγηθώ περιληπτικά τι έζησα και κυρίως τι ένιωσα !! Μόλις έφτασα στο Βρετανικό μουσείο κινήθηκα στην αίθουσα με την Καρυάτιδα και έναν στύλο από το Ερέχθειο. Η Καρυάτιδα βρίσκεται ολομόναχη και κρυμμένη σε μια μικρή αίθουσα , δίχως φυσικό φως , θλιμμένη !! Ποιος είπε πως τα μάρμαρα δεν έχουν ψυχή ... αφού από ψυχή δημιουργήθηκε. Ένιωσα την μοναξιά της και ένιωσα την ανάγκη να την αγγίξω για να της δώσω πνοή από την πνοή μου και ψυχή από την ψυχή μου. Το κορμί της ήταν ζεστό και αντί να της δώσω εγώ μου έδωσε αυτή δύναμη και ένιωσα ότι ακουμπάω Ελλάδα ... μου ήρθε η επιθυμία να την πάρω αγκαλιά και να την φέρω πίσω στο σπίτι της, μα αυτό ήταν αδύνατο !! Δεν χα ξεχάσω ποτέ -ποτέ την ζέστη της καρδιάς της ! Δάκρυσα όταν έφευγα και πόνεσα και πείσμωσα. Κατευθύνθηκα στην αίθουσα με τα γλυπτά του Παρθενώνα' τι υπέροχα πράγματα, τι Κάλλος, τι δέος, πόσο υπερήφανη ένιωσα. Προχώρησα μπροστά και βρέθηκα στα αετώματα. Ο κόσμος ήταν υπερβολικά πολύς και στην αίθουσα επικρατούσε οχλαγωγία, κόσμος από όλη την οικουμένη. Όλοι θαύμαζαν με δέος την απαράμιλλη λιτή και απέριττη ομορφιά που εκπέμπουν. Όλοι θαύμαζαν με δέος αυτό που προανέφερα ... την ζωντάνια που έχουν , την ζέστη και την Ψυχή. Στην τσάντα μου είχα την Ελληνική Σημαία , με έπιασε λύσσα καθώς αντίκρισα κομμάτι της πατρίδας μου το οποίο είναι κλεμμένο και παρατημένο ! Ακριβώς μπροστά μου υπήρχε ένας Κινέζος του χτύπησα την πλάτη και του ζήτησα αν μπορούσε να με βγάλει μια φωτογραφία. Ο άνθρωπος δεν ήξερε ότι ήμουν Ελληνίδα. Κάπως δυσανασχέτησε αλλά με ευγένεια δέχτηκε. Του είπα να περιμένει μισό λεπτό και έβγαλα από την τσάντα μου την σημαία , την σήκωσα ψηλά και ένιωσα ότι σηκώνω όλον τον Παρθενώνα !! Αυτός στιγμιαία σάστισε αλλά ευθύς η ματιά του έλαμψε , ο κόσμος σιώπησε -δεν ακουγόταν ψίθυρος- και μου έκαναν χώρο για να φανεί η Ελλάδα , οι φύλακες είχαν σηκωθεί όρθιοι και είχαν μαρμαρώσει και τα ... Μάρμαρα ζωντάνεψαν !!! Ο Κινέζος με τράβηξε αρκετές φωτογραφίες και μάλιστα μου το ζήτησε ο ίδιος με ζήλο και χαρά. Δυστυχώς μόνο αυτή και μια ακόμα (την οποία θα ανεβάσω να την δείτε και η οποία δείχνει μια κυρία πως κοιτά και τι έκφραση έχει πάρει) είναι άξιες για να φανούν όλες οι άλλες είναι τρεμάμενες , φαίνεται πως ο Κινέζος έτρεμε από κρίση πολιτισμού κι αυτός !! Όταν τελειώσαμε φίλησα την σημαία μας την έβαλα στο στήθος μου του είπα ένα μεγάλο Ευχαριστώ κι εκείνος ... ΥΠΟΚΛΙΘΗΚΕ !!!! Όχι σε μένα.. στην ΕΛΛΑΔΑ !! Ο κόσμος χειροκρότησε , όχι εμένα.. την ΕΛΛΑΔΑ !! Και οι φύλακες είχαν κατεβάσει το κεφάλι προς το πάτωμα, όχι σε μένα.. στην ΕΛΛΑΔΑ !! Έφυγα με μάτια γεμάτα δάκρυα, Υπερηφάνειας , Τιμής , αλλά και ΛΥΣΣΑΣ. Αυτά έζησα και ένιωσα με λίγα λόγια , είναι στιγμές που μένουν για πάντα στην ψυχή και στο μυαλό και πρέπει να εξιστορούνται για να παίρνουν Αξία. Η φωτογραφία είναι της: @[100003029507803:2048:Konstantina Michailidou]

Απο:Konstantina Michailidou. 
Θέλω να σας διηγηθώ περιληπτικά τι έζησα και κυρίως τι ένιωσα !! 
Μόλις έφτασα στο Βρετανικό μουσείο κινήθηκα στην αίθουσα με την Καρυάτιδα και έναν στύλο από το Ερέχθειο. Η Καρυάτιδα βρίσκεται ολομόναχη και κρυμμένη σε μια μικρή αίθουσα , δίχως φυσικό φως , θλιμμένη !! 
Ποιος είπε πως τα μάρμαρα δεν έχουν ψυχή ... αφού από ψυχή δημιουργήθηκε. Ένιωσα την μοναξιά της και ένιωσα την ανάγκη να την αγγίξω για να της δώσω πνοή από την πνοή μου και ψυχή από την ψυχή μου. Το κορμί της ήταν ζεστό και αντί να της δώσω εγώ μου έδωσε αυτή δύναμη και ένιωσα ότι ακουμπάω Ελλάδα ... μου ήρθε η επιθυμία να την πάρω αγκαλιά και να την φέρω πίσω στο σπίτι της, μα αυτό ήταν αδύνατο !! Δεν χα ξεχάσω ποτέ -ποτέ την ζέστη της καρδιάς της ! Δάκρυσα όταν έφευγα και πόνεσα και πείσμωσα.
Κατευθύνθηκα στην αίθουσα με τα γλυπτά του Παρθενώνα' τι υπέροχα πράγματα, τι Κάλλος, τι δέος, πόσο υπερήφανη ένιωσα. Προχώρησα μπροστά και βρέθηκα στα αετώματα. Ο κόσμος ήταν υπερβολικά πολύς και στην αίθουσα επικρατούσε οχλαγωγία, κόσμος από όλη την οικουμένη. Όλοι θαύμαζαν με δέος την απαράμιλλη λιτή και απέριττη ομορφιά που εκπέμπουν. Όλοι θαύμαζαν με δέος αυτό που προανέφερα ... την ζωντάνια που έχουν , την ζέστη και την Ψυχή. 
Στην τσάντα μου είχα την Ελληνική Σημαία , με έπιασε λύσσα καθώς αντίκρισα κομμάτι της πατρίδας μου το οποίο είναι κλεμμένο και παρατημένο ! Ακριβώς μπροστά μου υπήρχε ένας Κινέζος του χτύπησα την πλάτη και του ζήτησα αν μπορούσε να με βγάλει μια φωτογραφία. Ο άνθρωπος δεν ήξερε ότι ήμουν Ελληνίδα. Κάπως δυσανασχέτησε αλλά με ευγένεια δέχτηκε. Του είπα να περιμένει μισό λεπτό και έβγαλα από την τσάντα μου την σημαία , την σήκωσα ψηλά και ένιωσα ότι σηκώνω όλον τον Παρθενώνα !! Αυτός στιγμιαία σάστισε αλλά ευθύς η ματιά του έλαμψε , ο κόσμος σιώπησε -δεν ακουγόταν ψίθυρος- και μου έκαναν χώρο για να φανεί η Ελλάδα , οι φύλακες είχαν σηκωθεί όρθιοι και είχαν μαρμαρώσει και τα ... Μάρμαρα ζωντάνεψαν !!! 
Ο Κινέζος με τράβηξε αρκετές φωτογραφίες και μάλιστα μου το ζήτησε ο ίδιος με ζήλο και χαρά. Δυστυχώς μόνο αυτή και μια ακόμα (την οποία θα ανεβάσω να την δείτε και η οποία δείχνει μια κυρία πως κοιτά και τι έκφραση έχει πάρει) είναι άξιες για να φανούν όλες οι άλλες είναι τρεμάμενες , φαίνεται πως ο Κινέζος έτρεμε από κρίση πολιτισμού κι αυτός !! 
Όταν τελειώσαμε φίλησα την σημαία μας την έβαλα στο στήθος μου του είπα ένα μεγάλο Ευχαριστώ κι εκείνος ... ΥΠΟΚΛΙΘΗΚΕ !!!! Όχι σε μένα.. στην ΕΛΛΑΔΑ !! Ο κόσμος χειροκρότησε , όχι εμένα.. την ΕΛΛΑΔΑ !! Και οι φύλακες είχαν κατεβάσει το κεφάλι προς το πάτωμα, όχι σε μένα.. στην ΕΛΛΑΔΑ !! Έφυγα με μάτια γεμάτα δάκρυα, Υπερηφάνειας , Τιμής , αλλά και ΛΥΣΣΑΣ. 
Αυτά έζησα και ένιωσα με λίγα λόγια , είναι στιγμές που μένουν για πάντα στην ψυχή και στο μυαλό και πρέπει να εξιστορούνται για να παίρνουν Αξία.
Η φωτογραφία είναι της:
 Konstantina Michailidou 

Κυριακή 18 Αυγούστου 2013

ΑΥΤΟΚΡΙΤΙΚΗ

                                                   ΑΥΤΟΚΡΙΤΙΚΗ
  

                        Αλήθεια,  πώς  τη  μάθατε  άνθρωποι  την  Ιστορία ;
                        Ακούγοντας,  κοιτάζοντας  ή  μέσα  από  βιβλία ;
                        Κάθε  πρωί  πώς  ξεκινά  η  μέρα  σας  η  νέα ;
                        Σχολιάζοντας  και  κρίνοντας  όλη  τη  "παρέα" ;

                        Για  δέστε  μέσ'  στο  σώμα  σας  και  μέσα  στη  ψυχή  σας,
                        θα  δείτε  πως  θα  βρίζουνε  ακόμα  και  οι  οπαδοί  σας.
                        Αυτογνωσία  νά  'χατε  και  λίγη  ηθική,
                        στα  σίγουρα  θα  βλέπατε  τα  λάθη  στη  ζωή.

                        Αυτά  που  κάνουμε  όλοι  μας  και  δεν  τα  μολογάμε
                        και  τ' όνομα  που  έχουμε  ποτέ  μας  δεν  τιμάμε.
                        Γι  αυτό  επιτέλους  ψάξτε  την,  καλά  τη  κεφαλή  σας,
                        μη  βρείτε  λίγο  απ'  το  μυαλό  κάτω  απ'  το  μαλλί  σας.

                        Μυαλό,  καρδιά,  μα  και  ψυχή,  τρισδιάστατο  το  σώμα,
                        μα  μόλις  πάει  ν'  ανυψωθεί,  πέφτει  σε  μέγα  κώμα.
                        Σε  βλάβη  ανήκεστον  βαριά  περιέπεσεν  η  πόλη,
                        αργοπεθαίνει  άναυδη  η  ανθρωπότης  όλη.


                                         

                                                                                Γιώργος  Δουζένης
                                                                                          2005
                                                                            Συλλογή "ΑΝΘΡΩΠΟΣ"


Παρασκευή 16 Αυγούστου 2013

Από που προήλθαν οι Αλβανοί


Παρασκευή, 16 Αυγούστου 2013



Από που προήλθαν οι Αλβανοί







Σκοπός του άρθρου είναι να αναδείξει την πληθυσμιακή και πολιτιστική ανάμειξη των 
ασιατών Αλβανών με τα Ιλλυρικά φύλλα, ανάμειξη από την οποία προέκυψε το σημερινό 
έθνος των Αλβανών

Ξετυλίγοντας το μίτοΕίναι στα χρόνια της εκστρατείας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όπου για πρώτη φορά καταγράφεται ιστορικά ένα -εχθρικό- έθνος με την ονομασία Αλβανοί, και με τη χώρα 
τους να βρίσκεται στη δυτική όχθη της Κασπίας. (Αρριανός).

Τις ίδιες αναφορές συναντάμε στον Πλούταρχο, τον Στράβωνα, τον Κλαύδιο Πτολεμαίο, 
τον Διόδωρο το Σικελιώτη, τον Διονύσιο τον περιηγητή, καθώς και τον Στέφανο Βυζάντιο.

Λίγο αργότερα, με την παρακμή της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας και την ανάδειξη του 
Βυζαντίου, το ίδιο έθνος εμφανίζεται μακριά από την κοιτίδα του στην περιοχή του 
Καυκάσου, φτάνοντας μέχρι την καρδιά του Βυζαντίου.

Πρόκειται για ένα σύμπλεγμα φυλών που προέρχεται από την ασιατική Αλβανία, 
το σημερινό Dagestan. Το όνομα αυτών: Άβαροι.

Η πρώτη κάθοδος τους γίνεται σταδιακά με κατάληξη νότια του Δούναβη, ενώ στη 
συνέχεια εγκαθίστανται μόνιμα στην Παννονία και την Παιονία.

Μέχρι τον 5ο και 6ο αι. μ. Χ οι Άβαροι αναμιγνύονται με τους Σκορδίσκους και 
εγκαθίστανται στην περιοχή Σάλωνα της Δαλματίας, σημερινό Solin.

Τότε ξεκίνησε και η ανάμιξη των Αβάρων με τα βόρεια Ιλλυρικά φύλλα, που λίγο 
παλαιότερα είχαν σπρώξει νοτιότερα γότθοι επιδρομείς.

Ωστόσο η ονομασία Αλβανοί και Αλβανία παγιώθηκε πολύ αργότερα με αναφορές 
από την Άννα Κομνηνή καθώς και άλλους βυζαντινούς ιστορικούς.

Και ενώ φαίνεται να μην υπάρχει καμία σχέση μεταξύ της παλαιάς Καυκάσιας 
Αλβανίας με τη σημερινή, στην πραγματικότητα η ιστορία μας δείχνει πως μερικές 
φορές οι φαινομενικές πλάνες συστήνουν εν τέλει η ιστορική αλήθεια.

Η περιοχή της αρχαίας Ιλλυρίας και της σημερινής Αλβανίας, έχει άμεση σχέση με 
τους Άβαρους. Δεν γνωρίζουμε το μέγεθος της επιρροής που άσκησαν αυτοί στην 
περιοχή, ωστόσο μπορούμε να συμπεράνουμε ότι ήταν μεγάλο λόγω του πληθυσμιακού 
όγκου μετανάστευσης από την Αλβανία του Καυκάσου.




Πολλοί ακαδημαϊκοί και ιστορικοί, μάλιστα και αρκετοί διάσημοι, αναλύοντας 
το ζήτημα της πληθυσμιακής σύνθεσης των σημερινών Αλβανών, τους συνδέουν άμεσα 
με τους αρχαίους Ιλλυριούς. Αντιθέτως κατά καιρούς η Ελληνική φυλή έχει μπει στο 
"μικρόσκοπιο" της ιστορίας και δεν είναι και λίγοι αυτοί που αμφισβητούν έντονα την Ελληνικότητα των σημερινών Ελλήνων. Εκτός από την ουσία όλων αυτών των θεωριών 
που είναι ιστορικά ατεκμηρίωτες, είναι απορίας άξιον πως εφόσον αυτό μπορεί να 
ισχύει για το Ελληνικό έθνος, ωστόσο δεν μπορεί να ισχύει για τους επιδρομείς μας 
οι οποίοι κατόπιν και μας νόθευσαν.

Ανεξερεύνητη παραμένει η προέλευση των σημερινών Αλβανών, η σημερινή ονομασία 
τους -διεθνής και ντόπια- καθώς και η γλώσσα τους. Παρά την εντύπωση που επικρατεί 
ότι αυτοί οι πληθυσμοί υπήρξαν απόγονοι των αρχαίων Ιλλυρικών φύλων που ωστόσο 
κατά καιρούς επηρεάσθηκαν από Έλληνες και Ρωμαίους, υπάρχουν ισχυρότατες ενδείξεις 
πως οι σημερινοί Αλβανοί, η πλειοψηφία τους τουλάχιστον, προέρχονται όπως και 
οι Βούλγαροι, από περιοχές της Ασίας. Αυτή η υπόθεση ενισχύεται από το γεγονός 
της γλωσσικής ασυνέχειας αλλά και από την ποικιλομορφία της πληθυσμιακής σύνθεσης 
αυτών που σήμερα ονομάζονται Αλβανοί. .

Αρκετοί συγχέουν την Αλβανία των Βαλκανίων με το Άλβανον κοντά στη Ρώμη. 
Άλλοι πάλι, θέλοντας να αιτιολογήσουν την διεθνή ονομασία της γειτονικής μας 
Αλβανίας, φέρνουν ως παράδειγμα την πόλη Ελμπασάν που ονομάζεται έτσι και από 
τους ίδιους τους Αλβανούς, χωρίς ωστόσο αυτοί οι ισχυρισμοί να έχουν μεταξύ τους 
καμία σχέση. Άλλωστε, οι ίδιοι οι Αλβανοί την χώρα τους δεν την αποκαλούν Αλβανία,
αλλά Shqiperia, όνομασία η οποία φαίνεται να προέρχεται από τον αετό, λέξη που 
ωστόσο είναι μοναδική μεταξύ όλων των άλλων ευρωπαϊκών γλωσσών και όχι μόνον 
(Αλβανικά: shqiponjë, Ελληνικά: αετός, Αγγλικά: eagle, Γερμανικά: Adler, Γαλλικά: aigle, 
Ιταλικά: aquila, Ισπανικά: águila) .

ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗΟι Αλβανοί απέκτησαν τη γραφή τους και το αλφάβητο τους, πολύ πρόσφατα και πάντως 
μετά τον 19ον αι. Μέχρι και τους ελληνιστικούς χρόνους αλλά και αρκετά αργότερα, 
οι πληθυσμοί της τότε οικουμένης γνώριζαν την Ελληνική γλώσσα και εφόσον δεν είχαν 
γραφή την οικειοποιούνταν. Ως τρανταχτό παράδειγμα μπορουμε να σκεφτούμε την 
γλώσσα στην οποία γράφτηκαν τα ιερά βιβλία του χριστιανισμού (Ευαγγέλια κ.ά.) 
καθώς και οι μεταφράσεις στην Ελληνική άλλων σημαντικών, ιερών και μη, βιβλίων 
οπως τα ιερά βιβλία των εβραίων (μεταφραση των Ο') κ.λ.π. 

Αλλά ακόμα και άλλα έθνη που δεν είχαν γραφή "υποχρεώθηκαν" να έχουν, όπως για 
παράδειγμα οι Σλάβοι που απέκτησαν μέσω του Κυριλλου την γνωστή γραφή που 
διατηρούν μέχρι και σήμερα.


ΟΙ ΣΛΑΒΟΙ ΕΛΑΒΑΝ ΑΛΦΑΒΗΤΟ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ... ΟΙ ΑΛΒΑΝΟΙ ΑΝ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΙΧΑΝ, ΟΧΙ !!!!

Είναι λοιπόν απορίας άξιον. Όταν οι Σλάβοι που προήλθαν από πολύ μακριά μετά το 8ον αι. εκχριστιανίστηκαν 
και τους δόθηκε από έξωθεν γραφή, τότε πραγματικά ξενίζει το γεγονός, πώς ένα έθνος συγγενικό ή 
τουλάχιστον άμεσα γειτονικό στους Έλληνες και στον πολιτισμό τους, καθως και στην παγκοσμίως διαδεδομένη 
Ελληνική γλώσσα, όπως ήταν το Ιλλυρικό έθνος, να έμεινε εντελώς αποκομμένο απο τις τότε πολιτιστικές 
εξέλίξεις, αλλά και αργότερα οταν στα πλαίσια του χριστιανισμού δεν έγινε καμία προσπάθεια να γίνει 
κυριάρχη η Ελληνική γραφή ή έστω να τους δοθεί ένα αντίστοιχο όπως των σλάβων αλφάβητο.

Επίσης, η Ελληνική γλώσσα κατά την Ρωμαιο-Βυζαντινή περίοδο απο τα τέλη του 4ου μέχρι και τον 14ον αι. 
αποτελούσε, αν όχι την επίσημη γλώσσα της Βυζαντινής αυτοκρατορίας, με βεβαιότητα όμως την κύρια 
γλώσσα όλων των τότε λεγόμενων ρωμιών, από τα Θέματα της κάτω Ιταλίας μέχρι και τα ανατολικότερα 
βυζαντινά Θέματα της Ασίας.

Ειναι λογικό επομένως να τίθεται το ερώτημα. Πώς η σημερινή Αλβανία, παρά το ότι ύπηρξε τοσο γειτονική 
στους Ελληνες και τοσο συγγενική σε αυτούς αλλά και τόσο στενα συνδεδεμένη με το Βυζάντιο., να έχει 
σημερα άλλη γλώσσα και γραφή ; 

Η λογική επεξεργασία δεν βρίσκει άλλη απάντηση πέρα από την υπόθεση οτι κατι συνέβη την περίοδο της 
Βυζαντινής εποχής που αλλοίωσε εθνολογικά και γλωσσολογικά την ευρύτερη περιοχή της σημερινής 
Αλβανίας.

Έτσι επιχειρώντας να προσεγγίσουμε την λυση αυτού του "προβλήματος", δεν μπορούμε παρά να 
αντιπαραβάλουμε την λιγοστή είναι αλήθεια βιβλιογραφία γνωρίζοντας ωστόσο πως στην έρευνα μας 
οι πηγές είναι και λίγες και ασαφείς.

ΔΕΝ ΥΠΗΡΞΑΝ ΜΟΝΟ ΣΛΑΒΟΙ ΚΑΙ ΒΟΥΛΓΑΡΟΙ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΕΡΟΥΛΟΙ ΚΑΙ ΑΒΑΡΟΙ.

Κατά τη Βυζαντινή περίοδο και ιδιαίτερα μετά την εγκατάσταση των Βουλγάρων στα νοτιότερα τμήματα 
της Βαλκανικής άρχισαν πολεμικές αναμετρήσεις μεταξύ των νεοφερμένων και της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. 

Στην αρχή και πριν από την είσοδο σλάβων και βούλγαρων στην Ανατολική-κεντρική Ευρώπη, είχαν αρχίσει 
τις επιδρομές τους οι Άβαροι και πριν από αυτούς οι Έρουλοι. Ωστόσο, κοινή αφετηρία στην πορεία των 
Βούλγαρων των Ερούλων και Αβάρων υπήρξε η ίδια γεωγραφική περιοχή, η περιοχή μεταξύ Μαύρης 
θάλασσας και Κασπίας, ενώ χρονολογικά η μετανάστευση τους προς τη Δύση άρχισε με πρώτους τους Ερούλους 
(Ελούρους κατα άλλους) τον 4ο αιώνα (300+ μ.Χ.) και συνεχίστηκε με τους Αβάρους. Ακολούθησαν οι Σλάβοι 
γενικότερα και η μετανάστευση ολοκληρώθηκε με τους Βούλγαρους, οι οποίοι κακώς συγκαταλέγονται 
στα σλαβικά φύλλα, εφόσον (όπως οι Άβαροι) ήταν Ούννοι στην καταγωγή.

ΟΙ ΑΒΑΡΟΙ ΠΡΟΗΛΘΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΥΡΥΤΕΡΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΙΝΟΥ ΝΤΑΓΚΕΣΤΑΝ

Το σημερινό Νταγκεστάν βρίσκεται δυτικά της Αρμενίας και αποτελεί ανεξάρτητη δημοκρατία της Ρωσικής 
Ομοσπονδίας. Επίσης η ονομασία Νταγκεστάν σημαίνει ‘υψηλά ευρισκόμενη χώρα’, ή όπως θα λέγαμε και 
στα ελληνικά ‘Αλπική χώρα’.

Σήμερα ο πληθυσμός του Νταγκεστάν σύμφωνα με την επίσημη απογραφή του 2002 αποτελείται απο 30% 
Αβάρους (Avars), ακολουθούν οι Dargins με 16% οι Kumiks οι Lezgins με 13% καθώς και άλλες μικρότερες 
εθνότητες.

Το Νταγκεστάν απο την εποχή της Ρωμαϊκης αυτοκρατορίας μέχρι και τα πρωϊμα χρόνια του Βυζαντίου 
αποκαλούνταν Αλβανία οι δε κάτοικοι της Αλβανοί, γεγονός που είναι γνωστό από τις αναφορές των μεγάλων 
Ελλήνων και Λατίνων ιστορικών και γεωγράφων της κλασικής και ελληνιστικής περιόδου.

Ιστορικές αναφορές και αποδείξειςΟ Πλούταρχος (βίοι παράλληλοι) γράφει: 
"Καταλιπών δέ φρουρόν Αρμενίας Αφράνιον αυτός εβάδιζε δια τών περιοικούντων τον Καύκασον εθνών 
άναγκαίως έπϊ Μιθριδάτην. Μέγιστα δε αυτών εστίν έθνη, Αλβανοί και Ίβηρες"

Στράβωνος Γεωγραφία.
Εν αυτή δέ τη Αρμενία πολλά μέν όρη, πολλά δέ οροπέδια, έν οις ουδ αμπελος φύεται ραδίως. Πολλοί δε 
αύλωνες οί μέν μέαως, οι δέ και σφόδρα εύδαίμονες.. Καθάπερ τό Άραξηνόν πεδίον, δι ού ο Άράξης ποταμός 
ρέων εις τά άκρα της Αλβανίας και την Κασπίαν εκπίπτει θάλασσαν.

Άλλες αναφορές για την Αλβανία της Κασπίας γίνονται από τον Αρριανό στο έργο του ‘Αλεξάνδρου Ανάβασις, 
όπου οι Αλβανοί βρίσκονται αντιμέτωποι ως εχθρικό τμήμα ενταγμένο στις περσικές δυνάμεις του Δαρείου 
κατά την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου. "Ώς δέ ομού ήδη τά στρατότεδα έγίγνετο, ώφθη Δαρείος 
και οί άμφ΄ αυτόν, οί τε μηλοφόροι Πέρσαι και Ινδοί και Αλβανοί και Κάρες οι ανάσπαστοι και οί Μαρδοι 
τοξόται κατ΄ αυτόν Άλέξανδρον τεταγμένοι και την ίλην την βασιλικην." 

Από τον Κλαύδιο Πτολεμαίο διαβάζουμε : Αλβανοί, Σκύθαι

Από τον Στέφανο Βυζάντιο, φιλόσοφο και γεωγράφο (4ου αιώνα μ.Χ.). διαβάζουμε:
Αλβανία χώρα προς τοις ανατολικοίς Ίβηρσιν. Εκεί δε και το έθνος οι Αλβανοί, ποιμενικοί και μετρίως πολεμικοί 
μεταξύ Ιβήρων και Κασπίας. Υπόκειται δε τη Σαρματία προς μεν τω Πόντω η Κολχική προς δε τή Κασπία 
η Αλβανία. 

Υποστηρίζεται ότι οι πρώτοι κάτοικοι της Παννονίας υπήρξαν οι Ιλλυριοί (πελασγικός λαός και συγγενής 
των Ελλήνων). Η Παννονία σήμερα περιέχεται στα εδάφη των κρατών της Σερβίας, Βοσνίας, Μαυροβουνίου, Κοσσυφοπεδίου και βορείου Αλβανίας. 

Ωστόσο από το βιβλίο "Ιστορία του Βασιλείου της Βαυαρίας και του εν αυτή Άρχοντος Οίκου" (επιτομή της 
Ιστορίας του Μιλβιλέρου, αρχές 19ου αιώνα), διαβάζουμε:Ή των Λογγοβάρδων μετανάστασις παρέσχεν εις την Βοϊαρίαν νέους γείτονας διότι εις τά εν Παννονία 
οικητήρια των Λογγοβάρδωνεισεχώρησαν οί Άβαροι, άγριον Ούννικον έθνος. Προεχώρουν οί Άβαροι επί 
μάλλον καί μάλλον εξ ανατολών ώστε περί τα μέσα της ογδόης έκατονταετηρίδος ειχον ηδη έκταθη μέχρι 
τοϋ Ένσου ποταμου έν Αυστρία. Τούτοις παρηκολούθησαν οί Σλάβοι, έθνος Σαρματικόν κατοικήσαντες την 
σημερινήν Καρινθίαν, Καρνίαν και Στυρίαν, και τελουντες ύπό τον Χάνην των Άβάρων...

Από την Μενάνδρου Ιστορία ‘ Έρουλοι και Άβαροι’, μαθαίνουμε 
Οτι έδέξατο Ιουστινιανός παρά Αβάρων πρέσβεις, έφ ώ σφάς περιαθρήσαι γήν οποί το φύλον θήσονται τας 
οικήσεις. Και ο μεν βασιλεύς Ιουστίνου του στρατηγού σημήναντός οι, έν βουλή έποιήσατο ές την Έρούλων 
χώραν κατοικίσαι το έθνος, ένθα προ του ώκουν οι Ερούλοι. δευτέρα δε προσαγορεύεται Παιονία...

Ο Κωνσταντίνος Πορφυρογέννητος για την εποχή του Ηράκλειου γράφει:
..."Και επειδή η νυν Σερβλία καί παγανία καί η ονομαζομένη Ζαχλούμων χώρα καί Τερβουνία καί η των 
Καναλιτών υπό την εξουσίαν του βασιλέως Ρωμαίων υπήρχον, εγένοντο δε αι τοιούιαι χώραι έρημαι παρά 
τών Αβάρων από των εκείσε γαρ Ρωμάνους τους νύν Δελματίαν καί τό Δυρράχιον οίκούντας απήλασαν"...

Εδώ περιγράφεται η ερήμωση της Ιλλυρίας μέχρι και του Δυρραχίου και ο εποικισμός υπο των Αβάρων.

Ο Λαονικος Χαλκοκονδύλης (1430-1490), γράφει: Ουδόλως φρονώ ότι οί Αλβανοί ύπάρχουσιν Ίλλυρικόν 
γένος ώς τίνες λέγουσιν ...

Απο την Γαλλική εγκυκλοπαίδεια, γραμμένη από επιτροπή Σοφών υπό την εποπτεία του Ιππότη D' Arteau, 
μεταφρασμένη κατ΄ επιτομή από τη Γαλλική, το έτος 1862, διαβάζουμε:ΑΛΒΑΝΙΑ: υπό των νεωτέρων γεωγράφων καλείται μία των επαρχιών της Ευρωπαϊκής Τουρκίας εκτεινομένη 
παρά το Αδριατικόν και το Ιόνιον πέλαγος και περιλαμβάνουσα δύο διακεκριμένας Επαρχίας των αρχαίων 
γεωγράφων την Ιλλυρίαν και Ήπειρο Η χώοα αυτή κατά τόν μεσαίωνα εκαλείτο Αρβανέσση νύν δε καλείται 
Αρναούτ μέν υπο των Οθωμανών, Σκίπερη δέ υπό τών εγχωρίων ήτοι των Αλβανών οίτινες και εαυτούς όνομάζουσι σκιπετάρους. Οί κάτοικοι της εκτεταμένης ταύτης επαρχίας διαφέρουσιν από αλλήλων κατά τε 
την εθνικότητα την γλώσσαν και την θρησκείαν διότι το μέν μεσημβρινόν μέρος της Αλβανίας ήτοι την κυρίως 
Ήπειρον οικούσιν οί Ηπειρώται, όντες ομόγλωσσοι και Ομόθρησκοι με τους λοιπούς Έλληνας, το δε αρκτικόν 
ήτοι την Ιλλυρίαν, ήτις και δύναται νά ονομασθεί κυρίως Αλβανία κατοικούσιν οί Αλβανοί ανάμικτοι οντες 
μετά Σέρβων καϊ Οθωμανών καί Έλλήνων. Εκτός της αλβανικής γλώσσης η οποία διαιρείται εις πολλάς 
διαλέκτους και ιδιώματα, λαλείται έτι εν τη Αλβανία καί η Ελληνική, η τουρκική κλπ 

Στις αρχές του 20ου αιώνα ο πρωθυπουργός της Σερβίας Πάσιτς δήλωνε περί του Αλβανικού ζητήματος, 
σε συνέντευξη που έδωσε στην Γαλλική εφημερίδα "Χρόνος":"Οι Αλβανοί ουδέποτε είχον ιστορικόν βίον και ουδέποτε υπήρξε Αλβανία με την γεωγραφική έννοιαν ήν 
δίδουσι σήμερον οι εν Ευρώπη, μάλιστα δε οι προπαγανδισταί. Ανεξαρτήτως απο το ζήτημα περί καταγωγής 
και γλώσσης των Αλβανών, είναι βέβαιον ότι είτε Ιλλυριοί ήσαν ούτοι αρχαιώθεν είτε μετανάστες εξ Ασίας,
πολιτικόν βίον ουδέποτε έσχον". 

Βεβαίως τα λεγόμενα του Σέρβου πολιτικού και μάλιστα πρωθυπουργού, ο καθένας θα περίμενε να κρύβουν 
πολιτικές σκοπιμότητες. 

Ωστόσο σε αυτό που πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή είναι η αναφορά του Πάσιτς στην Ασιατική καταγωγή 
των Αλβανών.

Στο Βιβλίο "Χρονογραφία της Ηπείρου και των όμορων Ελληνικών και Ιλλυρικών", ο Παναγιώτης Αραβαντινος επικεντρώνοντας στους Βούλγαρους, γράφει:
Βούλγαροι: Εθνος σκυθικόν κατοικούν παρά τον Βόλναν ποταμόν της Σαρματίας, τον παρά Ελλησι Βορυσθένην. 
Κατά το έτος 485 το βάρβαρον αυτό έθνος άγρίως και ληστρικώς έπεσκέφθη την Θράκην και κατά της ιδίας 
αυτής επαρχίας επανέλαβε τάς λεηλασίας και έπιδρομάς του, κατά τα έτη 479 και 501. Μετά ταύτα 
συνενωθέντες μετά των Αβάρων καί Σλαβίνων συγκατώκουν εις Παιονίαν και Δακίαν. Εν έτει δε 538 έπι της 
βασιλείας του Ιουστιανού επιδραμόντες μετά των Αβάρων την Μοισίαν...

Πηγές:
Πλουταρχος, Βίοι παράλληλοι
Στράβωνος Γεωγραφικά
Κλαύδιος Πτολεμαίος
Στέφανος Βυζάντιος
Ιστορία του Βασιλείου της Βαυαρίας
Μενάνδρου Ιστορίαι
Κωνσταντίνος Πορφυρογέννητος
Λαόνικος Χαλκοκονδύλης
Γαλλική Εγκυκλοπαίδεια
Γαλλική Εφημερίς "Παρισινός χρόνος"

ΠΗΓΗ : http://greeksurnames.blogspot.gr/

Urum - Ουρούμ (τουρκόφωνη μειονότητα ελληνικής καταγωγής)

Ουρούμ

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Οι Ουρούμ (Λατινική Γραφή: Urum) είναι μία μικρή τουρκόφωνη μειονότητα ελληνικής καταγωγής.
Είναι ένας μικρός πληθυσμός ελληνικής καταγωγής, ο οποίος κατοικεί κυρίως στη Νότια-Γεωργία όπως στη περιφέρεια της Τσάλκας αλλά και στην Ουκρανία κυρίως στην Κριμαία,Μαριούπολη στη Τουρκία στις πόλεις ΤραπεζούνταΚερασούνταΕρζερούμΚαρς, στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια. Ονομάζονται οι Ουρούμ Ρωμιοί. Οι Ουρούμ υιοθέτησαν την Τουρκική γλώσσα στα τέλη του 18ου αιώνα, αλλά παρέμειναν χριστιανοί ορθόδοξοι μέχρι σήμερα. Μετά τη διάσπαση της Σοβιετικής Ένωσης πολλοί Ουρούμ μετανάστευσαν στην Ελλάδα.
Οι Ουρούμ - είναι ένας ευρύς όρος που ιστορικά έχει χρησιμοποιηθεί για ορισμό τουρκόφωνων λαών. Έτσι ονομάζονταν οι Έλληνες που ζούσαν στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και την Κριμαία. Στη σύγχρονη εθνογραφία, ο όρος αυτός ισχύει μόνο για το τουρκόφωνο ελληνικό πληθυσμό. Ο όρος Ουρούμ προέρχεται από την αραβική λέξη روم (Ρουμ), που σημαίνει Ρωμαίος και που μεταγενέστερα μετονομάστηκε σε Βυζαντινός και στη συνέχεια Έλληνας. Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται σήμερα για ακόλουθες υπό-εθνικές ομάδες των Ελλήνων που είναι οι:

Οι Έλληνες της Κριμαίας[Επεξεργασία]

Οι Έλληνες της Κριμαίας διαιρούνται σε δύο ομάδες: Είναι οι λεγόμενοι Ελληνόφωνοι-Ρωμαίοι και οι Τουρκόφωνοι-Ουρούμ. Είναι Έλληνες της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας που προέρχονταν από την περιοχή του Πόντου που μετανάστευσαν και αποίκισαν την Κριμαία. Και οι δύο ομάδες μετανάστευαν στην περιοχή για πολλούς αιώνες (απ’ τον 4ο αιώνα π.Χ. μέχρι και 17ο αιώνα μ.Χ.) από την Ανατολία, κυρίως από τον Πόντο. Οι τελευταίοι εντάθηκαν στην κοινωνική και πολιτισμική ζωή του τόπου, με αποτέλεσμα να υιοθετήσουν την γλώσσα των Τατάρων της Κριμαίας ως μητρική γλώσσα. Το 1777, μετά την προσάρτηση της Κριμαίας στη Ρωσία, η Μεγάλη Αικατερίνη διέταξε την εγκατάσταση όλων των Ελλήνων από τη χερσόνησο στη Βόρεια Αζοφική, έτσι έγιναν γνωστοί ως Έλληνες της Αζοφικής (приазовские греки / priazovskie Greki). Μερικοί γλωσσολόγοι πιστεύουν ότι η διάλεκτος που ομιλείται από τους Έλληνες της Αζοφικής διαφέρει από την κοινή γλώσσα των Κριμαίων και ως εκ τούτου αποτελεί μια ξεχωριστή ομάδα γλώσσας αυτής. Οι Ουρούμ είναι Ορθόδοξοι Χριστιανοί. Σε όλη την ιστορία, αντιπροσώπευαν μια απομονωμένη πολιτιστική ομάδα και σπάνια ζούσαν σε πόλεις που κατοικούνταν από τους Ρωμιούς, παρά την κοινή ελληνική πολιτιστική κληρονομιά μαζί τους. Ο Τουρκολόγος Νικολάι Μπασκάκοφ εκτιμά ότι μέχρι το 1969, οι 60.000 άνθρωποι μιλούσαν την Ουρουμική ως μητρική γλώσσα.

Οι Έλληνες της Τσάλκας[Επεξεργασία]

Από τον 18ο έως τις αρχές του 20ου αιώνα, στον Καύκασο μετανάστευαν μαζικά οι Έλληνες από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, κυρίως από την περιοχή του Πόντου. Ο Ρωσοτουρκικός πόλεμος του 1828-29, με την προέλαση του ρωσικού στρατού προς το Ερζερούμ και την Αργυρούπολη και τον ενθουσιασμό που προκάλεσε στους τοπικούς ελληνικούς πληθυσμούς αλλά και τη συμφωνία ειρήνης με τη Συνθήκη της Αδριανούπολης που ακολούθησε με την αποχώρηση των ρωσικών στρατευμάτων από την περιοχή, ανάγκασε ένα μεγάλο αριθμό Ελλήνων (περίπου 42.000) να ακολουθήσει τον ρωσικό στρατό, για το φόβο αντιποίνων. Η ρωσική κυβέρνηση και ειδικότερα ο τσάρος Νικόλαος Α΄ με απόφασή του, μετά από εισήγηση του στρατηγού Ιβάν Πασκέβιτς, τους εγκατέστησε στην περιοχή της Τσάλκας, όπου ίδρυσαν 27 αμιγή ελληνικά χωριά. Επί της Σοβιετικής Ένωσης αποτελούσαν αναγνωρισμένη ελληνική μειονότητα της Γεωργίας. Ίδρυσαν επίσης τρία χωριά στην περιοχή Γκομαρέτη.
Πολλοί Πόντιοι μιλούσαν τούρκικα είτε ως μητρική γλώσσα γεγονός που οφείλεται στην εμμονή των Οθωμανών να εξαλείψουν την ελληνική γλώσσα. Οι Ουρούμ αναφέρουν πως η έλλειψη γνώσης της Ελληνικής γλώσσας και υιοθέτηση της τούρκικης από αυτούς, οφείλεται στο γεγονός της διατήρησης ορθόδοξης πίστης. Λένε χαρακτηριστικά πως οι προγονοί τους αναγκάστηκαν να αλλάξουν την γλωσσά αντί να αλλάξουν την πίστη. Αναφέρονται κυρίως ως Έλληνες που εγκαταστάθηκαν στο οροπέδιο Τριαλέτη ή αλλιώς ως Τουρκόφωνοι Έλληνες του Καυκάσου. Οι μερικοί Πόντιοι τους αποκαλούν Τσαλκαλίδες λόγω εγκατάστασης τους στη γεωργιανή πόλη της Τσάλκας, όπου κάποτε αποτελούσαν την μεγαλύτερη εθνική κοινότητα. Οι Έλληνες της Τσάλκας αναγκάστηκαν να αλλάξουν την γλώσσα τους όμως διατήρησαν την θρησκεία τους. Είναι Ορθόδοξοι Χριστιανοί που ακολουθούν τοΙουλιανό ημερολόγιο το λεγόμενο παλαιό ημερολόγιο.
Σύμφωνα με τον Ανδρέι Ποπόφ, κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα εκατοντάδες οικογένειες τουρκόφωνων Ελλήνων Ορθόδοξων από ΕρζερούμΓκιουμούσχανε και Αρτβίνμετανάστευσαν στη Νότια Ρωσία και εγκαταστάθηκαν στην περιοχή της Τσάλκας, στη σημερινή Γεωργία. Κατά τη διάρκεια της σοβιετικής εποχής κατοικούσαν σε πάνω από 20 χωριά της Τσάλκας και στις άλλες πόλεις όπως η Ντμανίση, Τέτρι-Τσκάρο, Μαρνεούλη και της Αχαλτσίχε. Το 1926 υπήρχαν 24.000 Έλληνες που ζούσαν στην Τσάλκα από τους οποίους οι 20.000 ήταν Τουρκόφωνοι.

Ονόματα και Επώνυμα[Επεξεργασία]

Οι Ουρούμ στην πλειοψηφία τους έχουν αρχαία ελληνικά ονόματα, βυζαντινά και λίγα με ξενική προέλευση, κυρίως ρωσική. Τα επώνυμα όμως, ιδίως οι καταλήξεις είχαν τροποποιηθεί με την εγκατάσταση τους σ'αυτήν την περιοχή με συνοπτικές διαδικασίες. Οι περισσότεροι κράτησαν τα επώνυμα και η μόνη αλλαγή έγινε με την προσθήκη της κατάληξης -εφ και -οφ. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός του Εκρωσισμού των κάτοικων που επιχειρήθηκε στη Ρωσική Αυτοκρατορία και της ευκολότερης ενσωμάτωσης τους στην καινούργια κοινωνία. Με την εγκατάσταση τους στην Ελλάδα μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, το Ελληνικό Κράτος αναγνώρισε την Ελληνική τους καταγωγή και χορήγησε την Ελληνική υπηκοότητα σε αυτούς και με κώδικα ελληνικής ιθαγένειας που προβλέπει την αλλαγή ονόματος και επωνύμου γίνεται η εγκατάλειψη των ξενικών καταλήξεων με προσθήκη της κατάληξη -ίδης στα επώνυμά τους. Πρόκειται για μια συμβολική κίνηση "επιστροφής στις ρίζες", δεδομένου ότι η κατάληξη -ίδης παραπέμπει σε ποντιακή καταγωγή των Ελλήνων αυτών.

Έθιμα[Επεξεργασία]

Ένα ιδιαίτερο έθιμο που έχουν οι Ουρούμ είναι η θυσία. Είναι άγνωστο από που προήλθε το έθιμο αυτό, αναφέρουν πως προέρχεται από τα αρχαία χρόνια όταν γινόντουσαν θυσίες στους "θεούς". Θυσιάζεται πάντα ζώο αρσενικού γένους σε κάποιον Άγιο της Ορθοδοξίας.

Διάλεκτος[Επεξεργασία]

Η διάλεκτος που ομιλείται από τους Έλληνες της Τσάλκας είναι παρόμοια με πολλές άλλες διαλέκτους της Ανατολικής Τουρκίας. Ωστόσο, ορισμένοι γλωσσολόγοι όπως ο Νικολάι Μπασκάκοφ την κατατάσσουν ως μια ξεχωριστή γλώσσα λόγω διαφορών στη φωνητική, το λεξιλόγιο και τη γραμματική. Οι Έλληνες της Τσάλκας ονομάζουν τη γλώσσα τους ως Bizim dilja (Η γλώσσα μας). Η γλώσσα αυτή επηρεάστηκε και από τη ρώσικη γλώσσα με αποτέλεσμα πολλές λέξεις που χρησιμοποιούνται είναι ρώσικες. Η έρευνα του ιστορικούΑϊράτ Αλκάεφ έδειξε ότι το 36% των ερωτηθέντων θεωρούσαν την ελληνική γλώσσα ως μητρική τους γλώσσα, παρά την έλλειψη γνώσης της Ελληνικής γλώσσας και το 96% των ερωτηθέντων εξέφρασαν την επιθυμία τους να μάθουν τα Ελληνικά. Οι Έλληνες δεν είναι πλέον η μεγαλύτερη εθνική ομάδα στην Τσάλκα. Μεταξύ 1989 και 2002, ο αριθμός τους στην περιοχή μειώθηκε από 35.000 σε 3.000.Πολλοί μετανάστευσαν στην Ελλάδα και στο Κρασνοντάρ της Ρωσίας (π. ΚρασνοντάρΆμπινσκΣότσι, και Γκελέντζικ)και επίσης στη περιοχή της Σταυρούπολης της Ρωσίας.
Σήμερα οι περισσότεροι Έλληνες της Τσάλκας έχουν εγκατασταθεί στην Ελλάδα, κυρίως στην Μακεδονία και τη Θράκη. Η γλώσσα που ομιλούν εξαλείφεται και μιλιέται κυρίως από τον πληθυσμό της τρίτης ηλικίας