Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2013

Καταλονία: Τὸ ἑλληνικὸ παρελθὸν τῆς Ἰσπανίας…

Καταλονία: Τὸ ἑλληνικὸ παρελθὸν τῆς Ἰσπανίας…

 
 
 
 
 
 
Rate This

Εμπόριον, Emporiae, Empuries· όποιο όνομα και να διαλέξουμε, η ουσία είναι μία και δεν αλλάζει: ο πιο σημαντικός αρχαιολογικός χώρος στην Ισπανία αλλά και ολόκληρη την ιβηρική χερσόνησο, φέρει ελληνική υπογραφή, είναι ηλικίας 2.000 και πλέον ετών και, ούτε λίγο ούτε πολύ, αποτελεί για τους Καταλανούς εθνική υπόθεση!

Το ότι οι αρχαίοι Ελληνες είχαν φροντίσει να «γεμίσουν» τα παράλια της Μεσογείου με αποικίες, είναι σε όλους γνωστό. Από τις Ηράκλειες Στήλες μέχρι τη Μέση Ανατολή και τη Φοινίκη, οι Ελληνες έχτιζαν λιμάνια και εμπορικές αντιπροσωπείες για να εξυπηρετούν τις ανάγκες του εμπορίου αλλά και την έμφυτη ανάγκη τους να ταξιδεύουν. Μια από όλες αυτές τις αποικίες, ωστόσο, αποτελεί σήμερα τον σημαντικότερο αρχαιολογικό χώρο σ’ ολόκληρη την Ισπανία, ταυτισμένη μάλιστα βαθιά με την Καταλονία, όπου βρίσκεται, και την προσπάθεια στήριξης της καταλανικής ταυτότητας.
Το Εμπόριον, λοιπόν, βρίσκεται περίπου 138 χλμ. βόρεια της Βαρκελώνης, στην επαρχία της Τζιρόνα, και αρκετά κοντά στα γαλλικά σύνορα. Αν και δεν έχει ανασκαφεί ακόμη ολόκληρος ο χώρος όπου κάποτε εκτεινόταν η ελληνική και αργότερα η ρωμαϊκή πόλη, εντούτοις συγκεντρώνει το ζωηρό ενδιαφέρον της ισπανικής αρχαιολογικής κοινότητας και αποτελεί σταθερά πόλο έλξης για Ισπανούς και Γάλλους. Σε καμιά άλλη αρχαία πόλη, άλλωστε, δεν ανακαλύφτηκαν ποτέ τόσο λεπτομερή στοιχεία για μια πόλη όπου επί αιώνες συνυπήρξαν ο ελληνικός, ο ρωμαϊκός και ο ιβηρικός πολιτισμός. Μια βόλτα ανάμεσα στα ευρήματα της αρχαίας πολιτείας μάς ταξιδεύει σε εποχές λίγο πολύ άγνωστες για μας τους Ελληνες, που ωστόσο περιγράφουν ένα κομμάτι της ιστορίας δύο χωρών: της Ελλάδας και της Ισπανίας.
ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΤΕΙΧΗ
Μονάχα το 25% του αρχαιολογικού χώρου έχει εκσκαφεί πλήρως. Παρ’ όλ’ αυτά, ο περίπατος ακόμη και στο ένα τέταρτο της αρχαίας πολιτείας αποκαλύπτει εντυπωσιακές εικόνες και λεπτομέρειες της τότε καθημερινής ζωής. Στο ελληνικό κομμάτι του Εμπορίου σώζεται σήμερα το νεότερο τμήμα της πόλης, η Νεάπολη. Εδώ, λοιπόν, μπορούμε να δούμε ερείπια του τείχους, που, αν και αποσπασματικά, μαρτυρούν την ισχυρή οχύρωση της περιοχής. Μια πρώτη ματιά φέρνει στον νου τα κυκλώπεια τείχη των Μυκηνών, με τους τεράστιους ογκόλιθους, μόνο που ετούτα εδώ χτίστηκαν πολύ αργότερα απ’ ό,τι στο βασίλειο των Ατρειδών. Εδώ τα τείχη χρονολογούνται στο δεύτερο μισό του 2ου π.Χ. αι., και για την κατασκευή τους χρησιμοποιήθηκαν μεγάλες ποσότητες ασβεστόλιθου, καθώς και υλικά από μια παλαιότερη οχύρωση που βρισκόταν στην περιοχή από τον 4ο π.Χ. αι., επίσης ελληνικής κατασκευής. Φαίνεται πως με την ανάπτυξη της πόλης και την ανάγκη επέκτασης των κατοικιών, το παλιό τείχος περιόριζε σημαντικά τις χωροταξικές δυνατότητες.
Πήλινοι σωλήνες, νεότερη κατασκευή δίπλα στο Ασκληπιείο και στο φόντο η παραλία του Εμπορίου.
Πήλινοι σωλήνες, νεότερη κατασκευή δίπλα στο Ασκληπιείο και στο φόντο η παραλία του Εμπορίου.
Στη νέα οχύρωση δέσποζαν δύο ψηλοί, τετραγωνικοί πύργοι και μια οχυρωματική κατασκευή στο νότιο τμήμα της, από τα οποία σήμερα δυστυχώς δεν σώζονται παρά κάποια υπολείμματα, ελάχιστα μεν για να αντιληφθεί ο επισκέπτης την τότε εικόνα της περιοχής, αρκετά ωστόσο για τους αρχαιολόγους ώστε να εξηγήσουν με πολλές λεπτομέρειες το πολεοδομικό σχέδιο της οχύρωσης.
Ο ΘΕΟΣ-ΓΙΑΤΡΟΣ
Δε θέλει ρώτημα. Το πιο εντυπωσιακό εύρημα στον αρχαιολογικό χώρο του Εμπορίου είναι ο ανδριάντας του Ασκληπιού. Υψους άνω των 2 μέτρων, το άγαλμα του θεού της Ιατρικής ανακαλύφθηκε στον χώρο που λόγω του ευρήματος διαπιστώθηκε πως ήταν το θεραπευτικό ιερό της πόλης, το Ασκληπιείο. Χτισμένο κι αυτό χάρη στην επέκταση της πόλης, το Ασκληπιείο περιέκλειε τρεις λατρευτικούς ναούς, χώρους αναμονής και προσευχής των ασθενών καθώς και το άδυτο του ιερέα του θεού.
«Γλυκός για ανάπαυση», μας πληροφορεί η επιγραφή «ηδύκοιτος» πως είναι ο χώρος του συμποσίου στο ψηφιδωτό δαπέδου ενός σπιτιού.
«Γλυκός για ανάπαυση», μας πληροφορεί η επιγραφή «ηδύκοιτος» πως είναι ο χώρος του συμποσίου στο ψηφιδωτό δαπέδου ενός σπιτιού.
Σήμερα στον χώρο βλέπουμε τα τετραγωνικά περιγράμματα του λατρευτικού συγκροτήματος, με το άγαλμα του θεού να ξεχωρίζει από μακριά. Δεν πρόκειται ασφαλώς για τον πρωτότυπο ανδριάντα αλλά για ένα αντίγραφο: το αυθεντικό εύρημα, η πιο πολύτιμη αρχαιολογική ανακάλυψη στην περιοχή, φυλασσόταν επί πολλά χρόνια στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Καταλονίας, στη Βαρκελώνη, και μόλις το 2008 μεταφέρθηκε στο παράρτημα του μουσείου, στον ίδιο τον χώρο του Εμπορίου, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την έναρξη των ανασκαφών.
Οταν έρθετε στο Εμπόριον, θα πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφτείτε το μουσείο και να δείτε εκεί τον ανδριάντα: φωτισμένος, σε μαύρο φόντο, ο Ασκληπιός φαντάζει υπέροχα επιβλητικός, σαν να μην πέρασε από πάνω του ούτε μία μέρα από τότε που διέσχισε τη Μεσόγειο για να έρθει έως εδώ. Κι όμως, έτσι είναι: το άγαλμα αυτό δεν κατασκευάστηκε εδώ αλλά στην Ελλάδα, και κατά πάσα πιθανότητα στη Δήλο. Φτιαγμένο σχεδόν εξ ημισείας από πεντελικό και παριανό μάρμαρο, είναι ένα από τα αριστουργήματα της δηλιακής γλυπτικής, και σίγουρα αποτελεί το πιο μακρινό από την Ελλάδα εύρημα αρχαιοελληνικής κατασκευής. Δεν είναι και λίγο να βρεθεί ένα γλυπτό, τέτοιων διαστάσεων μάλιστα, 2.000 χλμ. μακριά από το… σπίτι του!
Υπολείμματα των παλαιών τειχών της Νεάπολης.
Υπολείμματα των παλαιών τειχών της Νεάπολης.

ΕΜΠΟΡΙΟΝ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ Ο ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ
Ο θεός της Ιατρικής είναι ο μεγάλος πρωταγωνιστής του Εμπορίου, δεν μονοπωλεί ωστόσο το ενδιαφέρον. Η Αγορά, η Στοά, το ιερό του Σέραπι Δία, οι δεξαμενές, τα εργαστήρια επεξεργασίας του αλατιού και ο εντυπωσιακός κυματοθραύστης στην παραλία κερδίζουν το δικό τους μερίδιο «δημοσιότητας» στον αρχαιολογικό χώρο. Ο κυματοθραύστης, μάλιστα, από τα πιο εμβληματικά ευρήματα της αρχαίας πολιτείας, δεν ανακαλύφτηκε από την αρχαιολογική σκαπάνη: το αντίθετο, η σκόνη των αιώνων δεν τον σκέπασε ποτέ, ήταν πάντοτε ορατός και επί αμέτρητα χρόνια επιτελούσε το έργο για το οποίο κατασκευάστηκε, εκεί γύρω στον 1ο μ.Χ. αι. Και οι διαστάσεις του, συνολικού μήκους 82 μέτρων, πάχους 6 και ύψους 6,50 μέτρων φανερώνουν πως μάλλον έκανε αρκετά καλά τη δουλειά του.
Ενα από τα πηγάδια της παλιάς πόλης.
Ενα από τα πηγάδια της παλιάς πόλης.
Τέλος, στο νότιο μέρος του αρχαιολογικού χώρου εκτείνεται η ρωμαϊκή πολιτεία, το Emporiae. Στρατιωτική εγκατάσταση αρχικά, εξελίχτηκε αργότερα σε ρωμαϊκή βάση και έπειτα σε κανονική πολιτεία, υπό την κυριαρχία πια των Ρωμαίων.
Αν και μέχρι σήμερα οι ανασκαφές δεν έχουν φέρει στο φως παρά το 20% της ρωμαϊκής πολιτείας, μπορούμε να δούμε στον χώρο υπολείμματα σπιτιών, τειχών και της συνέλευσης, του ρωμαϊκού φόρουμ. Σε ένα μάλιστα από τα σπίτια διατηρείται σχεδόν ανέπαφο ένα εκπληκτικής λεπτομέρειας ψηφιδωτό που καλύπτει ολόκληρη την επιφάνεια του δαπέδου της οικίας, που προφανώς ανήκε σε κάποιον ανώτερο αξιωματούχο του ρωμαϊκού Emporiae.
Ατενίζει τη θάλασσα ο Ασκληπιός, από το -κάποτε- άδυτο του ιερού του.
Ατενίζει τη θάλασσα ο Ασκληπιός, από το -κάποτε- άδυτο του ιερού του.
Ευχαριστούμε τον Dr. Joaquim Monturiol, υποδιευθυντή του Αρχαιολογικού Μουσείου Καταλονίας στο Empuries, και τον Eusebi Ayensa Prat, διευθυντή του Ινστιντούτου Θερβάντες Αθηνών, για την πολύτιμη βοήθειά τους.
Η… ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΑΣΚΛΗΠΙΟΥ
Eίναι 24 Οκτωβρίου 1909. Η έξαψη όλων στο συνεργείο ανασκαφών στο Empuries (Εμπούριες), δύσκολα περιγράφεται με λόγια: η σκαπάνη των αρχαιολόγων μόλις χτύπησε πάνω σε ένα μεγάλο κομμάτι μάρμαρο και όλοι, με πρώτο τον επικεφαλής των εργασιών Εμίλι Γκαντία (Emili Gandia), εύχονται αυτή να είναι επιτέλους η ανακάλυψη που τόσο καιρό περιμένουν.
Τμήμα των δεξαμενών δίπλα στο σύμπλεγμα των ναών.
Τμήμα των δεξαμενών δίπλα στο σύμπλεγμα των ναών.

Τα λίγα λεπτά που περνούν μέχρι να καταφτάσει στο σημείο και ο υπεύθυνος της όλης προσπάθειας, ο αρχιτέκτονας και πολιτικός Τζουζέπ Πουτς ι Καδαφάλκ (Josep Puig i Cadafalch), φαντάζουν αιώνες. Καθώς το μάρμαρο σιγά σιγά καθαρίζεται, αποκαλύπτεται η μεγαλοπρεπής σιλουέτα ενός αγάλματος αρχαιοελληνικής τεχνοτροπίας. Δεν είναι ολόκληρο· λείπει το κομμάτι από το στέρνο και πάνω, που θα βρεθεί ωστόσο κι αυτό λίγο παραπέρα, μιαν εβδομάδα αργότερα. Είναι ο θεός της ιατρικής, ο Ασκληπιός, που έπειτα από αιώνες έρχεται ξανά στο φως, για να διηγηθεί ένα σημαντικό κομμάτι της ιστορίας της Καταλονίας. Και μάλιστα τη στιγμή που οι Καταλανοί το χρειάζονται περισσότερο από καθετί…
Στα τέλη του 19ου αι. και τις αρχές του 20ού, ολόκληρη η Καταλονία ζει έντονα το κίνημα της «Αναγέννησης», μια κοινωνική κινητοποίηση που στόχο έχει την επανάκτηση των θεσμών, της γλώσσας και της μισοχαμένης πια εθνικής ταυτότητας.
Ο μεγαλοπρεπής ανδριάντας του Ασκληπιού εντυπωσιάζει στο Αρχαιολογικό Μουσείο στο Εμπόριον.
Ο μεγαλοπρεπής ανδριάντας του Ασκληπιού εντυπωσιάζει στο Αρχαιολογικό Μουσείο στο Εμπόριον.
Μετά την υποταγή της Βαρκελώνης το 1714 στην κορώνα της Καστίλης, οι καταλανικοί θεσμοί είχαν σταδιακά διαλυθεί ενώ η γλώσσα είχε απαγορευτεί στη δημόσια εκπαίδευση ήδη από το 1857, με τον περίφημο «Νόμο Μογιάνο», που καθιστούσε υποχρεωτική τη διδασκαλία της ισπανικής στα σχολεία. Ετσι, εκεί γύρω στα μέσα του 19ου αι. ο πνευματικός κόσμος της Καταλονίας, καλλιτέχνες (κυρίως οι νεοεμφανιζόμενοι μοντερνιστές), συγγραφείς και εμβληματικές προσωπικότητες όπως ο ακαδημαϊκός Πομπέου Φάμπρα μπαίνουν μπροστάρηδες σ’ αυτήν την πρωτοβουλία που πραγματικά βοήθησε τα μέγιστα ώστε οι Καταλανοί να ανακτήσουν μέρος της χαμένης κοινωνικής συνοχής αλλά και της αυτοπεποίθησής τους.
Σημαντικό βάρος της προσπάθειας της «Αναγέννησης» επωμίζονται οι αρχαιολόγοι, ιδιαίτερα όταν ο ίδιος ο πρόεδρος της Καταλανικής Κοινότητας Ενρίκ Πρατ ντε λα Ρίμπα γράφει στα 1906: «Πρέπει να είμαστε ευγνώμονες στους αρχαιολόγους, εκείνοι είναι που μας παρέχουν αυτό που χρειαζόμαστε: την ψυχή της Καταλονίας».
Το κτίριο του Μουσείου δένει αρμονικά με τον περιβάλλοντα χώρο.
Το κτίριο του Μουσείου δένει αρμονικά με τον περιβάλλοντα χώρο.
Για τους υπέρμαχους της «Αναγέννησης», είναι σημαντικό να καταδείξουν πως κάποιοι πρόγονοί τους κατάγονται από την κλασική Ελλάδα, πως ένα κομμάτι της ίδιας της ψυχής τους έχει γεννηθεί στον θεϊκό Ολυμπο! Και η αρχαιολογική σκαπάνη θα τους κάνει τελικά τη χάρη, ακριβώς σε μια περίοδο που οι ανασκαφές στο Εμπορείον έμοιαζαν ατελέσφορες…
Ετσι, 200 περίπου χρόνια μετά την εγκατάλειψή του, το Εμπόριον γίνεται ξανά κέντρο του ενδιαφέροντος· και όχι μόνο! Η ανασκαφή της αρχαίας πόλης από τους Γκαντία και Καδαφάλκ γίνεται πλέον εθνική υπόθεση και με εξαίρεση τα χρόνια του ισπανικού εμφυλίου πολέμου (1936-1939) οι εργασίες δεν θα σταματήσουν μέχρι και σήμερα.
Πινάκιο με παράσταση αρχαιοελληνικού πλοίου.
Πινάκιο με παράσταση αρχαιοελληνικού πλοίου.
Το 2008 γιορτάστηκαν τα 100 χρόνια από την έναρξη των ανασκαφών, με την επιστροφή του αγάλματος του Ασκληπιού από τη Βαρκελώνη στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Εμπούριες ενώ εν έτει 2012 έχει ανασκαφεί περίπου το 25% του αρχαιολογικού χώρου.
Σήμερα, το Εμπορείον αποτελεί πια το πιο σημαντικό αρχαιολογικό μνημείο ολόκληρης της Ισπανίας, ανοιχτό βιβλίο ενός από τους πρώτους ιβηρικούς πολιτισμούς αλλά και «επιβεβλημένη» ιστορική επίσκεψη για όλους τους μαθητές και φοιτητές της Ισπανίας.
ΠΩΣ ΒΡΕΘΗΚΑΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΗΝ ΙΒΗΡΙΚΗ;
Πήλινο δοχείο, από τα ευρήματα των ανασκαφών.
Πήλινο δοχείο, από τα ευρήματα των ανασκαφών.
Ηδη από τον 7ο αι. π.Χ., αυτόχθονες Iβηρες, συγκεντρωμένοι σε μικρούς οικισμούς, κατοικούσαν στη θέση που σήμερα βρίσκεται η Empuries, διατηρώντας συχνές εμπορικές επαφές με Φοίνικες και Eλληνες, ανταλλάσσοντας κυρίως σιτηρά με κρασί. Στα 576 π.Χ. Φωκείς έμποροι αποφάσισαν να εγκαθιδρύσουν μια δική τους βάση δίπλα σε αυτούς τους οικισμούς, δημιουργώντας μια από τις πρώτες ελληνικές αποικίες στην ιβηρική χερσόνησο.
Ο αρχαίος γεωγράφος Στράβων γράφει πως η αρχική θέση της νέας βάσης, η Παλαιά Πόλις, ήταν σε ένα μικρό νησάκι ακριβώς στις τότε εκβολές του ποταμού Fluvia (Φλουβιά), που σήμερα πια αποτελεί μέρος της ξηράς. Καθώς ο οικισμός αναπτυσσόταν, η ανάγκη για περισσότερο χώρο ώθησε γρήγορα τους κατοίκους να μετακινηθούν περίπου μισό χιλιόμετρο νοτιότερα, στο κομμάτι της Νέας Πόλης, εκεί όπου σήμερα βρίσκεται ο αρχαιολογικός χώρος. Η αποικία ονομάστηκε Εμπόριον και η ανάπτυξή της, χάρη στη στρατηγική της θέση αλλά και τη συνεργασία αποίκων και αυτόχθονων Ιβήρων, έφτασε γρήγορα σε αξιοσημείωτα επίπεδα: ήδη από τον 4ο αι. π.Χ. το Εμπόριον έκοψε και χρησιμοποιούσε το δικό του νόμισμα, με τα διακριτικά της πόλης.
Το ευδιάκριτο ελληνικό κείμενο της επιγραφής δίνει πολύτιμες πληροφορίες για τις εμπορικές δραστηριότητες στην πόλη.
Το ευδιάκριτο ελληνικό κείμενο της επιγραφής δίνει πολύτιμες πληροφορίες για τις εμπορικές δραστηριότητες στην πόλη.
.

ΤΟ ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΟ
Για την αμυντική προστασία του Εμπορίου, τον 4ο αι. π.Χ. κατασκευάστηκε τείχος από ασβεστόλιθο στη νότια πλευρά της Νέας Πόλης. Δύο αιώνες αργότερα το τείχος μετατοπίστηκε περίπου 25 μ. νοτιότερα, φτάνοντας να καλύπτει μια έκταση 200 μ. επί 130 μ., χωρίζοντας παράλληλα το Εμπόριον και από τους ιβηρικούς οικισμούς.
Από αυτήν την οχυρωματική κατασκευή, αλλά και τις μεταγενέστερες προσθήκες που ιστορικά γνωρίζουμε πως έγιναν, έχουν ανακαλυφθεί μονάχα κάποια τμήματα, κυρίως στην πλευρά της σημερινής εισόδου στον αρχαιολογικό χώρο.Με την επέκταση των τειχών, ο χώρος που απελευθερώθηκε χρησιμοποιήθηκε κυρίως για την ανέγερση λατρευτικών κτιρίων και ναών, όπως το Σαραπείον, ναός αφιερωμένος στον Δία Σάραπιν και την Ισιδα. Σημαντικότερο όλων, όμως, ήταν ασφαλώς το Ασκληπιείο, αφιερωμένο στον θεραπευτή θεό της ιατρικής. Λατρευτικό και θεραπευτικό κέντρο συνάμα, το Ασκληπιείο συγκέντρωνε αμέτρητους πιστούς που έρχονταν από πολύ μακριά με την ελπίδα να απαλλαγούν από μακροχρόνια προβλήματα υγείας που τους ταλαιπωρούσαν.
Τμήμα των τειχών της Νέαπολης, με τους τεράστιους ογκόλιθους.
Τμήμα των τειχών της Νέαπολης, με τους τεράστιους ογκόλιθους.
Το συγκρότημα του Ασκληπιείου αποτελούσαν τρεις συνολικά ναοί και το άδυτον, όπου διανυκτέρευαν οι ασθενείς, προκειμένου να εξαγνιστούν και στη συνέχεια να περιμένουν υπομονετικά τη σειρά τους για να λάβουν την πολυπόθητη θεραπεία από τον Ασκληπιό. Στο βάθος του κυρίως ναού, εκεί που μόνο ο αρχιερέας είχε δικαίωμα να μπει, βρισκόταν το μεγαλοπρεπές άγαλμα του Ασκληπιού, με ύψος πάνω από δύο μέτρα. Δεν είχε φτιαχτεί εδώ στο Εμπόριον αλλά μάλλον στη Δήλο και για την κατασκευή του χρησιμοποιήθηκε πεντελικό μάρμαρο για το μεγαλύτερο μέρος του και παριανό για το τμήμα από το στέρνο και πάνω. Είναι το ίδιο άγαλμα που έπειτα από 2.000 χρόνια θα ανακαλύψει η αρχαιολογική ομάδα του Emili Gandia· μέχρι τότε όμως θα μεσολαβήσουν πολλά ακόμη…
Η ΡΩΜΑΪΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΚΑΙ Η ΠΑΡΑΚΜΗ
Μια σωστή «καρδιά» σχηματίζει αυτή η δεξαμενή, από τα περίεργα «παιχνίδια» της αρχαιολογικής σκαπάνης.
Μια σωστή «καρδιά» σχηματίζει αυτή η δεξαμενή, από τα περίεργα «παιχνίδια» της αρχαιολογικής σκαπάνης.
Μέχρι τα τέλη του 2ου αι. π.Χ. το Εμπόριον διατηρούσε ακόμη τη μεγάλη οικονομική του ισχύ στη Δυτική Μεσόγειο, απολαμβάνοντας την ευημερία που του εξασφάλιζαν οι εμπορικές του δραστηριότητες. Από το Εμπόριον θα πάρει μάλιστα το όνομά της και ολόκληρη η ευρύτερη περιοχή, που σήμερα ονομάζεται Empurda (Εμπουρδά), εύγλωττη απόδειξη του κύρους της πόλης. Η εποχή αυτή, ωστόσο, σηματοδοτεί την όλο και αυξανόμενη παρουσία των Ρωμαίων στην περιοχή, κάτι που σε βάθος χρόνου θα σημάνει και την αρχή του τέλους για την ελληνική πόλη.
Το 218 π.Χ., κατά τη διάρκεια του 2ου Καρχηδονιακού Πολέμου, αποβιβάστηκε στο Εμπόριον ισχυρή στρατιωτική δύναμη από τη Ρώμη, με επικεφαλής τον Γάιο Κορνήλιο Σκιπίωνα. Σκοπός τους ήταν να ανακόψουν τον ανεφοδιασμό του Καρχηδόνιου στρατηλάτη Αννίβα, που κατευθυνόταν προς την Αιώνια Πόλη· θα καταφέρουν, ωστόσο, κάτι παραπάνω: να θεμελιώσουν τη ρωμαϊκή παρουσία στην ιβηρική, φτάνοντας μέχρι τη σημερινή Ταρραγόνα και την ευρύτερη περιοχή του ποταμού Εβρου.
Ενα πηγάδι, μέρος του αποχετευτικού συστήματος της πόλης.
Ενα πηγάδι, μέρος του αποχετευτικού συστήματος της πόλης.
Το 195 π.Χ. ο Μάρκος Πόκιος Κάτων εγκατέστησε δίπλα ακριβώς στο Εμπόριον μια στρατιωτική βάση, που δεν άργησε να αναπτυχθεί και γύρω στα τέλη του 1ου αι. π.Χ. έφτασε ουσιαστικά να ενωθεί με το Εμπόριον, σχηματίζοντας τη ρωμαϊκή πια πόλη Municipium Emporiae. Μετά την ολοκληρωτική κατάκτηση της Ισπανίας από τους Ρωμαίους και ιδιαίτερα μετά το 48 π.Χ. και την επικράτηση του Ιούλιου Καίσαρα στην αναμέτρησή του με τον Πομπήιο ?το Emporiae είχε ταχθεί υπέρ του δεύτερου? η πόλη άρχισε πλέον να παρακμάζει.
Τρεις αιώνες αργότερα, η Νέα Πόλη και το ρωμαϊκό τμήμα του Emporiae ?όπως το ονόμαζαν οι Ρωμαίοι? είχε ήδη εγκαταλειφθεί από τους κατοίκους, που μετοίκησαν στην Παλαιά Πόλη και τον σημερινό Sant Marti d’Empuries (Σαντ Μαρτί ντ’Εμπούριες).
Μέρος των ασβεστολιθικών τειχών.
Μέρος των ασβεστολιθικών τειχών.

Κατά την περίοδο αυτή, ένα κομμάτι της εγκαταλελειμμένης πόλης χρησιμοποιήθηκε μάλιστα ως νεκροταφείο. Χρειάστηκε να περάσουν κοντά πέντε αιώνες και οι Φράγκοι να επικρατήσουν των Αράβων στην περιοχή, για να ακουστεί και πάλι το όνομα του Εμπορίου.
Τον 8ο αι. μ.Χ. έγινε πρωτεύουσα κομητείας, τίτλο που κράτησε μέχρι και τον 11ο αι. όταν και μεταφέρθηκε η πρωτεύουσα λίγο βορειότερα, στο Castello d’Empuries (Καστελιό ντ-Εμπούριες).
Καθώς οι γειτονικές πόλεις Gerunda (Γερούνδα, σημερινή Girona, Τζιρόνα), Barcino (Μπαρκίνο, η σημ. Βαρκελώνη) και Tarraco (Ταράκο, η σημερινή Ταρραγόνα) αναδεικνύονταν σε νέα εμπορικά και οικονομικά κέντρα, το Sant Marti d’Empuries παρήκμασε πια οριστικά. Τον 17ο αι. ντόπιοι ψαράδες ίδρυσαν στη νότια πλευρά του κόλπου Roses την πόλη L’Escala (Λ’Εσκάλα) και για την κατασκευή των σπιτιών τους μετέφεραν αρκετές πέτρες από το Εμπόριον στη νέα πόλη, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως οικοδομικό υλικό. Η πάλαι ποτέ ισχυρή εμπορική δύναμη της περιοχής έμελλε πια να παραδοθεί στην αφάνεια για πολλούς αιώνες…
Κείμενο: Γιάννης Μαντάς 
Φωτογραφίες: Παναγιώτης Σαρρής

ΔΕΙΤΕ ΤΙ ΛΕΕΙ ΤΟ ΤΑΛΜΟΥΔ! (βίντεο 1' λεπτού) EBΡAIΚΗ ΣΥΝΗΘΕΙΑ ΝΑ ΒΡΙΖΟΥΜΕ XΡΙΣTO ΚΑΙ ΠΑΝΑΓΙΑ!


Μήνυμα προς όλους τους Αφυπνισμένους



Είδηση βόμβα! Ο Δήμος Θεσσαλονίκης δώρισε στην ισραηλιτική κοινότητα το βρεφοκομείο "Αγιος Στυλιανός"

Εἴδηση-βόμβα: Ὁ Δῆμος Θεσσαλονίκης, μὲ τὴ σύμφωνη γνώμη ΟΛΩΝ τῶν παρατάξεων, δώρησε στὴν ἰσραηλιτικὴ κοινότητα τὸ βρεφοκομεῖο "Ἅγιος Στυλιανὸς" ἀξίας 28 ἐκ. εὐρώ!
από: http://bariopoula.blogspot.gr/2013/10/28.html?spref=fb





Φυσικὰ τὸ τεράστιο αὐτὸ κονδύλι θὰ ἐπιβαρύνει τοὺς δημότες τῆς πόλης...

Μὲ τὴν ἀπελευθέρωση τῆς Θεσσαλονίκης, τὸ 1912, ἱδρύθηκε τὸ σωματεῖο «Ἅγιος Στυλιανός», ποὺ ἵδρυσε καὶ τὸ ὁμώνυμο βρεφοκομεῖο, ποὺ ἔκτοτε λειτουργεῖ διαρκῶς, παρέχοντας προστασία, στοργὴ καὶ ἐκπαίδευση σὲ ἔκθετα βρέφη. Ἡ ἵδρυσή του στηρίχτηκε σὲ κληροδότημα τοῦ Θεσσαλονικέως ὁμογενοῦς ἀπὸ τὴ Βενετία Ἀντωνίου Νινή. Τὸ βρεφοκομεῖο διοικεῖται ἀπὸ τὸ1938 ἀπὸ τὸν Δῆμο Θεσσαλονίκης ὑπὸ τὴν ἐπωνυμία «Δημοτικὸ Βρεφοκομεῖο Θεσσαλονίκης Ἅγιος Στυλιανός». Κατὰ τὴ διάρκεια τῆς γερμανικῆς κατοχῆς, διατάχθηκε ἡ ἐγκατάστασή του σὲ κτήριο τῆς ἰσραηλιτικῆς κοινότητας καὶ συγκεκριμένα στὸ σχολεῖο «Καζές», ὅπου στεγάζεται μέχρι σήμερα. Τὸ ἐν λόγω δημοτικὸ σχολεῖο βρισκόταν κτισμένο σὲ ἕναν χῶρο περίπου 1 στρέμματος. Ἔκτοτε, μὲ τὸ πέρασμα τῶν χρόνων, στὸ χῶρο τοῦ βρεφοκομείου ὁ Δῆμος ἐνέταξε ὅμορες ἐκτάσεις, μὲ ἀποτέλεσμα σήμερα νὰ χρησιμοποιεῖ γιὰ τὶς ἀνάγκες τοῦ ἕναν χῶρο περίπου 14 στρεμμάτων, ποὺ βρίσκονται στὴν καρδιὰ τοῦ 5ου Δημοτικοῦ Διαμερίσματος καὶ θεωρεῖται ἕνα οἰκονομικὸ «φιλέτο» ποὺ ἀνοίγει τὴν ὄρεξη σὲ διάφορους ἐπίδοξους «ἐπενδυτές».
Ἐδῶ καὶ ἀρκετὰ χρόνια, ἡ ἰσραηλιτικὴ κοινότητα τῆς Θεσσαλονίκης προσπαθεῖ διὰ τῆς νομικῆς της ὑπηρεσίας νὰ οἰκειοποιηθεῖ ὅλη αὐτὴ τὴν ἔκταση, ἡ ὁποία ἰσχυρίζεται ὅτι τῆς ἀνήκει. Δὲν τόλμησε βεβαίως ποτὲ νὰ διεκδικήσει τὶς παράλογες ἀπαιτήσεις της σὲ δικαστικὲς αἴθουσες. Πάντοτε ἐκινεῖτο ἐκτὸς δικαστικῶν αἰθουσῶν, προσπαθώντας νὰ πείσει τὰ μέλη τῶν διαφόρων δημοτικῶν ἐπιτροπῶν τοῦ Δήμου (Κτηματολογίου κ.λπ.) νὰ εἰσηγηθοῦν θετικὰ καὶ νὰ....φέρουν πρὸς ψήφιση τὴν ἀπαίτησή τους στὸ δημοτικὸ συμβούλιο. Ἡ προηγούμενη διοίκηση Παπαγεωργόπουλου, πρὸς τιμήν της δὲν ὑπέκυψε ποτὲ στὶς παράλογες ἀπαιτήσεις τῆς κοινότητας τῶν ἑβραίων τῆς Θεσσαλονίκης καί, στηριζόμενη καὶ στὶς σχετικὲς γνωμοδοτήσεις τῆς νομικῆς της ὑπηρεσίας (σύμφωνα μὲ τὶς ὁποῖες, ἡ κοινότητα, ἂν πήγαινε τὸ θέμα στὰ δικαστήρια, ἴσως κατάφερνε νὰ διεκδικήσει τὸ 1 στρέμμα στὸ ὁποῖο στεγαζόταν τὸ ἀρχικὸ κτίσμα), ἀρνεῖτο νὰ παραπέμψει τὸ θέμα στὸ δημοτικὸ συμβούλιο.


Ὅλα αὐτά, βεβαίως, μέχρι τὴν ἀνάληψη τῆς διοίκησης τοῦ Δήμου ἀπὸ τὸν Γιάννη Μπουτάρη. Τότε, ξαφνικά, ἡ Νομικὴ Ὑπηρεσία τοῦ Δήμου ἄλλαξε γνώμη καὶ γνωμοδότησε ὅτι ὅλη ἡ ἔκταση τῶν 14 στρεμμάτων ἀνήκει στὴν ἰσραηλιτικὴ κοινότητα καὶ πρέπει νὰ τῆς ἀποδοθεῖ! Τὸ θέμα ἦρθε πρὸς ψήφιση στὸ δημοτικὸ συμβούλιο καί, ὢ τοῦ θαύματος!, τὸ ψήφισαν ΟΛΕΣ οἱ παρατάξεις (ὁ μόνος ποὺ μειοψήφισε, μὲ λευκὴ ψῆφο, ἦταν ὁ δημοτικὸς σύμβουλος τῆς παράταξης τοῦ κ. Γκιουλέκα, ὁ κ. Ἐρωτόκριτος Θεοτοκάτος). Σύμφωνα, λοιπόν, μὲ τὴν ἀπόφαση τοῦ Δ.Σ. τῆς Θεσσαλονίκης, ἡ ἔκταση τῶν 14 στρεμμάτων ἐκχωρεῖται στὴν ἰσραηλιτικὴ κοινότητα καὶ τὸ μόνο ποὺ μένει πιὰ εἶναι νὰ βρεθεῖ ἕνας ἐξωδικαστικὸς συμβιβασμὸς μεταξύ της κοινότητας καὶ τοῦ Δήμου, ὥστε νὰ ἀποζημιωθεῖ ἡ κοινότητα καὶ νὰ παραμείνει σὲ χρήση τοῦ Δήμου ὁ χῶρος γιὰ νὰ συνεχίσει νὰ λειτουργεῖ τὸ βρεφοκομεῖο!

Σύμφωνα μὲ ἀνάλογες περιπτώσεις, ἡ ἀποζημίωση ἄλλων ἰδιοκτησιῶν ποὺ ἀπαλλοτριώθηκαν ἀπὸ τὸν Δῆμο στὴν περιοχὴ ἀνερχόταν περίπου στὰ 2.000 € ἀνὰ τετραγωνικὸ μέτρο, δηλαδὴ μιλᾶμε γιὰ ἕνα τεράστιο κονδύλι ὕψους περίπου 28.000.000 €, τὸ ὁποῖο θὰ βγεῖ ἀπὸ τὰ ταμεῖα τοῦ Δήμου ἐπιβαρύνοντας τοὺς δημότες τῆς πόλης. Προφανῶς κάπως ἔτσι ἐννοεῖ ὁ δήμαρχος, στὸν ἀπολογισμό του γιὰ τὸ 2012, τὴν ὀρθολογικὴ ἀξιοποίηση τῆς δημοτικῆς περιουσίας πρὸς ὄφελος τῶν δημοτῶν!

Πρόκειται γιὰ μία ἥττα ποὺ δόθηκε ἀμαχητί, γιὰ ἕνα τεράστιο ἔγκλημα σὲ βάρος τῶν συμφερόντων τοῦ Δήμου, γιὰ τὸ ὁποῖο συνυπεύθυνη δὲν εἶναι μόνον ἡ διοίκηση τοῦ Μπουτάρη καὶ τῶν συνεργατῶν του, ἀλλὰ τὸ σύνολο τῶν δημοτικῶν συμβούλων ὅλων τῶν παρατάξεων, ποὺ δέχθηκαν νὰ ψηφίσουν αὐτὴν τὴν ἀπόφαση ντροπῆς γιὰ τὴν ἱστορία τοῦ Δήμου τῆς Θεσσαλονίκης. Εἶναι πραγματικὰ ἀπορίας ἄξιο, πῶς δὲν βρέθηκε μία ἔστω παράταξη νὰ ζητήσει τὴν ἀναβολὴ τῆς συζήτησης ἑνὸς τόσο σημαντικοῦ θέματος, ποὺ θὰ ζημιώσει σὲ τεράστιο βαθμὸ τὰ οἰκονομικά του Δήμου καὶ σίγουρα θὰ ἀποτελέσει προηγούμενο καὶ γιὰ ἄλλες παράλογες ἀπαιτήσεις, εἴτε τῆς ἰσραηλιτικῆς κοινότητας εἴτε ἄλλων ἐπίδοξων ἁρπάγων τῆς δημοτικῆς περιουσίας.

Τὸ θέμα φυσικὰ δὲν κλείνει ἐδῶ. Μπορεῖ οἱ ἐκλεκτοὶ τῶν δημοτῶν τῆς Θεσσαλονίκης νὰ μὴ στάθηκαν στὸ ὕψος τους καὶ ἐνώπιον τῶν εὐθυνῶν τους, ἀλλὰ ἡ δημοτικὴ κίνηση πολιτῶν «Θεσσαλονίκη Πόλη Ἑλληνικὴ» δὲν πρόκειται νὰ μείνει ἀδρανής. Ἤδη οἱ νομικοὶ σύμβουλοί της κινοῦνται καὶ συλλέγουν τὰ ἀπαραίτητα στοιχεῖα, ὥστε νὰ λογοδοτήσουν ὅλοι αὐτοὶ ποὺ νομίζουν ὅτι ἡ δημοτικὴ περιουσία εἶναι τσιφλίκι τοῦ πατέρα τοὺς (ἂν καὶ ἂν ἦταν ἔτσι, μᾶλλον θὰ τὴ σέβονταν περισσότερο). Εἶναι βεβαίως χαρακτηριστικὴ ἡ προσπάθεια τῶν ὑπηρεσιῶν τοῦ Δήμου νὰ ἐμποδίσουν τὸ ἔργο τῶν νομικῶν συμβούλων τῆς παράταξής μας, ἀφοῦ ἀρνοῦνται μὲ διάφορες αἰτιάσεις νὰ μᾶς δώσουν ἀντίγραφο τῆς γνωμοδότησης τῆς Νομικῆς Ὑπηρεσίας τοῦ Δήμου καὶ μᾶς παραπέμπουν στὴν Πολεοδομία γιὰ νὰ προμηθευτοῦμε τοὺς τίτλους ἰδιοκτησίας, ποὺ «ἀποδεικνύουν» ὅτι ἡ ἐν λόγω ἔκταση ἀνήκει στὴν ἰσραηλιτικὴ κοινότητα.

Τὸ ἀδυσώπητο ἐρώτημα ὅμως παραμένει: Τί εἶναι αὐτὸ ποῦ ἐμπόδισε τὴ διοίκηση Μπουτάρη νὰ ἀφήσει νὰ ὁδηγηθεῖ τὸ θέμα στὰ δικαστήρια ἐκ μέρους τῆς κοινότητας; Τὸ δικαστικὸ κόστος, μήπως; Δὲν ἀξίζει ἄραγε νὰ διατεθοῦν καὶ 2-3.000 € προκειμένου νὰ δοθεῖ μία μάχη γιὰ τὴν προάσπιση τῶν δικαιωμάτων τοῦ Δήμου ἐπὶ μίας ἐκτάσεως ἀξίας 28.000.000 €; Ποιοὶ ἦταν αὐτοὶ ποὺ κρύφτηκαν πίσω ἀπὸ μία γνωμοδότηση κάποιων νομικῶν συμβούλων καὶ χάρισαν αὐτὴ τὴν περιουσία σὲ τρίτους; Τὸ ποιοὶ εἶναι, βεβαίως, τὸ ξέρουμε πολὺ καλά. Αὐτὸ ποὺ δὲν ξέρουμε εἶναι ἂν ἔχουν ἀντιληφθεῖ τὸ μέγεθος τῶν (τουλάχιστον) πολιτικῶν εὐθυνῶν τους ποὺ ἐπισύρει πλέον ἡ ἀπόφασή τους...

Γιάννης Κουριαννίδης - Ὑποψήφιος Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Ἐπικεφαλῆς Δημοτικῆς Κίνησης «Θεσσαλονίκη Πόλη Ἑλληνικὴ»
http://www.orthodoxia-ellhnismos.gr/2013/09/28_30.html

ΤΕΡΑΣΤΙΑΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ Η ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΝΟΜΙΣΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΙΚΗΣ!!!

ΤΕΡΑΣΤΙΑΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ Η ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΝΟΜΙΣΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΙΚΗΣ!!!


χωρίς σχόλιαΠλάτων Πισατίδης | 8/10/2013 0:31


Tο χάλκινο νόμισμα της χαμένης πολιτείας δικαιώνει τους αρχαιολόγους!

Συγκίνηση προκαλεί η είδηση που αποκαλύφθηκε το απόγευμα της Παρασκευής από την αιγιώτισσα διδάκτορα Αρχαιολογίας κα Ντόρα Κατσωνοπούλου, κατά τη διάρκεια του 5ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Αρχαία Ελίκη που διεξήχθη στο Αίγιο από 4-6 Οκτωβρίου, στην αίθουσα της Φιλαρμονικής. 
Το μοναδικό παγκοσμίως νόμισμα της αρχαίας πολιτείας, που βρέθηκε κατά τη διάρκεια ανασκαφής στην περιοχή Ελίκης-Ριζομύλου-Νικολεΐκων, αποτελεί μια ξεκάθαρη απόδειξη πως η σκληρή περιπέτεια 25 χρόνων και η αναζήτηση 2.386 ετών για τον εντοπισμό της Αρχαίας Ελίκης δεν πήγαν χαμένες, καθώς με αυτόν τον τρόπο ταυτοποιείται η Ιερά πόλη του θεού Ποσειδώνος!

Το νόμισμα που είναι χάλκινο, απεικονίζει τον θεό Ποσειδώνα και είναι το μοναδικό στην Ελλάδα αλλά και το μοναδικό παγκοσμίως νόμισμα της Ελίκης που έχει βρεθεί κατά τη διάρκεια ανασκαφών. Υπάρχουν στον κόσμο άλλα τρία νομίσματα, που εκτίθενται σε μουσεία αλλά και σε ιδιωτική συλλογή, όμως μόνο το νόμισμα που παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια του συνεδρίου έχει βρεθεί σε ανασκαφή, ταυτοποιώντας την Ιερή Πόλη του θεού Ποσειδώνα, την Αρχαία Ελίκη!

Η επιστημονική εξερεύνηση 25 ετών, που έχει αντιμετωπίσει πολλές αντιξοότητες, πλέον δικαιώνεται. Αυτοί που δεν δικαιώνονται σίγουρα, είναι οι εκάστοτε καρεκλοκένταυροι που, λόγω προσωπικών συμπλεγμάτων και "θεμάτων", έχουν κάνει τα πάντα για να εμποδίσουν το έργο των αρχαιολόγων, που τόσα χρόνια επέμεναν να παλεύουν για να φέρουν στο φως κάτι από τη σπουδαία πολιτεία της αρχαιότητας, που καταποντίστηκε μετά από έναν φοβερό σεισμό και τσουνάμι το 373 π.Χ..

Η εξέλιξη όμως, κυρίως αποτελεί ένα ηχηρό "χαστούκι" στο Υπουργείο Πολιτισμού που πρόσφατα απαγόρευσε τη συνέχιση των ανασκαφών στην περιοχή, δίνοντας μάλιστα εντολή να κλείσουν και όποιες γεωλογικές τομές έχουν γίνει ως τώρα. Τι έχουν άραγε να σχολιάσουν οι "αρμόδιοι"; Ένα "ταπεινό" χάλκινο νόμισμα, που βρίσκεται στη φάση της συντήρησης, τους βάζει όλους στη θέση τους... 


thecuriosityofcat                                                                                                                                                                                           

(Σχόλιο GD-ELLAS): Αντί να κλείνει "τρύπες" το Υπ. Οικονομικών, "κλείνει τρύπες" αρχαιολογικής σπουδαιότητας το Υπουργείο "Πολιτισμού"... Μιά ζωή... Καλά είχε πεί μου φαίνεται ο Χατζηδάκις, πως στην Ελλάδα του σήμερα δεν υπάρχει πολιτισμός απόδειξη ότι υπάρχει υπουργείο... πολιτισμού!  

Δευτέρα 7 Οκτωβρίου 2013

Πολιτική Ανυπακοή και Διανοούμενοι

Πολιτική Ανυπακοή και Διανοούμενοι


χωρίς σχόλιαΑστυδάμεια Ιπποδάμειας | 7/10/2013 11:43

fish.jpg

Το 1836 ο Ραλφ Έμερσον ήταν ένας αναγνωρισμένος συγγραφέας στις ΗΠΑ. Τότε γνώρισε τον Χένρι Ντέηβιντ Θορώ, ανερχόμενο και αυτόν συγγραφικό «αστέρα». Ο τελευταίος, όμως, δεν επαναπαύτηκε στον ακαδημαϊσμό του πρώτου.
Με εμμανή τρυφερότητα υπερασπίστηκε την ελευθερία και ανεξαρτησία του ανθρώπου και ήρθε σε πλήρη σύγκρουση με την κρατική εξουσία, που φορολογούσε άγρια τους απλούς πολίτες. Κάποια στιγμή ο Θορώ αρνήθηκε να πληρώνει πλέον τους άδικους φόρους και, ω του θαύματος, κατέληξε στη φυλακή.
Έκπληκτος ο Έμερσον τον επισκέφτηκε και με περισσή αφέλεια τον ρώτησε: «Ντέιβιντ, γιατί είσαι εδώ;». Και ο υπέροχος Ντέιβιντ απάντησε, ερωτώντας: «Ραλφ, γιατί εσύ δεν είσαι εδώ;».
Το αληθές τούτο περιστατικό δίδεται εν είδει παραβολής για να φανεί ίσως το πώς αντιδρούν στην Ιστορία οι άνθρωποι της διανόησης απέναντι στις αυθαιρεσίες της κρατικής εξουσίας. Τούτη την εποχή στη χώρα μας οι διανοούμενοι ανατριχιάζουν με τα κινήματα ανυπακοής που πετάγονται σαν μανιτάρια από τη σάρκα της κοινωνίας. Ανυπακοή; «Τι είναι αυτό;», αναρωτιούνται και απαντούν αυτάρεσκα και δογματικά όπως τους διατάσσει η δοκησισοφία τους: «Ενας αστικός αναρχισμός»Exclamation mark. Ένα μάτσο δήθεν έχουν κατακλύσει τη χώρα, που προσπαθούν με νύχια και με δόντια να διατηρήσουν το δημιουργηθέν καθεστώς, αυτό που απλόχερα τους έχει παραχωρήσει αναγνώριση, βήμα - χρήμα και λοιπά υλικά αγαθά.
Σκέλεθρα της δημοσιογραφίας, της λογοτεχνίας, της δημόσιας διοίκησης, που περιφέρονται στα κανάλια και μας βομβαρδίζουν με τις φιλελεύθερες ανοησίες τους, εν είδει διατεταγμένης υπηρεσίας.
Ιδού μια απορία του Θορώ, διατυπωμένη στο εξαιρετικό (όχι μόνο για την εποχή του) βιβλίο «Πολιτική ανυπακοή», εκδόσεις Διεθνής Βιβλιοθήκη (επανέκδοση): «Θα πρέπει ο πολίτης, πάντα, προς στιγμή, ή κατ' ελάχιστο, να εναποθέτει τη συνείδησή του στον νομοθέτη; Αλλά, τότε, για ποιο λόγο διαθέτει συνείδηση; Εγώ πιστεύω ότι οφείλουμε πρώτα να είμαστε άνθρωποι και μετά υπήκοοι. Το ευκταίο δεν είναι να τρέφουμε σεβασμό προς τον νόμο, αλλά προς το δίκαιο».
Βεβαίως, εγείρει άμεσα θέμα κοινωνικής συνείδησης και, κυρίως, διακυβέρνησης. Δηλαδή Δημοκρατίας. Δεν είμαστε μάζα που απλώς μας χρησιμοποιεί η Πολιτεία ή εμείς την υπηρετούμε, με τα κορμιά μας οι περισσότεροι. Ο Θορώ παραπέμπει στον «Βασιλιά Ιωάννη» του Σέξπιρ: «Είμαι πολύ ψηλή γενιά για να 'μαι κτήμα άλλου, / Να είμαι κατώτερος υπό τον έλεγχό του, / Ή χρήσιμος δούλος και όργανο / Σε οποιοδήποτε κυρίαρχο κράτος μέσα στον κόσμο».
Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι -λέει ο Θορώ- που αντιτίθενται στη δουλεία και τον πόλεμο· έχουν δισταγμούς, εκφράζουν τη λύπη τους, υποβάλλουν και κάνα υπόμνημα διαμαρτυρίας, αλλά παραμένουν στον καναπέ τους. Περιμένουν από άλλους (από ποιους; ) να θεραπευτεί το κακό, ώστε να μη νιώθουν κιόλας θλίψη. Προσφέρουν, τέλος, και μια ευτελή ψήφο και το δίκαιο πάει κατά διαόλου.
Οι δικοί μας πνευματικοί άνθρωποι (λες και υπάρχουν και απνευμάτιστοι) δεν αναγνωρίζουν το δικαίωμα, που έχουν άπαντες οι πολίτες, να αρνηθούν να υπακούσουν και να προβάλουν αντίσταση στην κυβέρνηση όταν η τυραννία της είναι βαριά και δυσβάσταχτη· δικαίωμα που είναι και συνταγματικά κατοχυρωμένο και διατυπωμένο εδώ και δυόμισι χιλιάδες χρόνια (Σοφοκλής, «Αντιγόνη»).
Ολοι ομιλούν εναντίον της βίας, απεχθάνονται το αίμα. Ιδού τι απαντά ο Θορώ: «Δεν υπάρχει ήδη αιματοχυσία όταν τραυματίζεται η συνείδηση;». Τι σημαίνει, όμως, τραυματισμένη συνείδηση; Ελα ντε. Καταρρακωμένη αξιοπρέπεια, να τι σημαίνει, και κατά συνέπεια κοινωνική απομόνωση, ανέχεια, εξαθλίωση, εξορία από τα κοινά. «Οταν ένα φυτό αδυνατεί να ζήσει σύμφωνα με τη φύση του, πεθαίνει. Το ίδιο και ο άνθρωπος».
Η «Πολιτική ανυπακοή» του Θορώ είναι ένα διαχρονικό βιβλίο· επίκαιρο όσο ποτέ σήμερα. Εάν δεν δίνει λύσεις, τουλάχιστον προβληματίζει όσους ενδιαφέρονται ακόμη για ισηγορία, ισονομία, ισοπολιτεία· για όλους που σέβονται τη Δημοκρατία· για εκείνους που απεχθάνονται την τυφλή υποταγή σ' ένα άνισο και άδικο σύστημα. Ενα βιβλίο που βγάζει τη γλώσσα σε εθελόδουλους, έστω συμβιβασμένους διανοούμενους.
Η πολιτική ανυπακοή είναι πολιτική στάση, και ας λένε ό,τι θέλουν όσοι δυσφορούν ή και οργίζονται από τους «ανυπάκουους». Θα 'ρθει η ώρα που θα το καταλάβουν.
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΥ

"ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ Η ΤΥΡΑΝΝΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΚΕΡΔΙΣΕΙ, 
ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΣΙΩΠΗΛΟΙ..."
Τόμας Τζέφερσον